Håller på att göra om hustruns klädgarderob (aka WiC) och har bestämt mig för att dölja de fula propp- och larmskåpen.

Att bygga en liten låda runt dessa är inget problem, däremot har jag svårt att hitta den ultimata lösningen för dörren/luckan.

Garderoben är för liten för att kunna ha en svängd dörr (upp går inte pga snedtaket, och en hängd lucka kommer gå in i hyllor på andra sidan) så jag tänker mig något man hakar upp. Vad finns det för hak-lösningar på marknaden?

Eller någon som har en bättre idé?
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gjort liknande till min mätartavla i lägenheten, först gjorde jag en låda som helt enkelt bara vilade på elmätaren, men när de bytte till en annan modell så valde jag att sätta en vinkel som jag bara hände lådan från.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Hade byggt sidor, botten och ovandel och satt fast i vägg med vinklar. Luckan hade jag gjort med en list på insidan som vilar på botten av "lådan" sen är det bara två magneter i ovankant och allt är löst. Dem få tillfällen man vill in är det bara lyfta ner hela luckan.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tack för svaren! Kristers magnetlösning verkar vara enklaste vägen att gå.

:)
 
Det finns även större inspektionsluckor att köpa på t.ex. Bauhaus eller Hornbach. De är rätt diskreta vitlackerade plåtluckor. Bygg en enkel låda av reglar och gips och färst inspektionsluckan över...
 
Jag har en lucka med bara magneter men din kommer ju bli ganska stor vilket brukar innebära viss tyngd så en list som tar upp tyngden är nog bra
 
Tack Anders för inlägget. Ett skåp är dock såpass enkelt att göra att jag hellre gör de själv. Då får man också exakt de måtten man vill ha. Men ändå bra att känna till!


Funderar på att göra en lite mer avancerad konstruktion när jag ändå är i farten; Man bygger ner väggar ända ner till golvet samtidigt som man gör skåpet något djupare och sätter in spottar. Då kan hustrun ha mindre prylar där, eller hänga grejer under skåpet (smycken, bälten, schalar, etc).

Vet dock inte om hon är särskilt intresserad av detta (tar ju utrymme från resten av garderoben), men då gör man något snyggt och medvetet av något som egentligen bara kommer bli fult...
 
  • Gilla
JKrister
  • Laddar…
Jag köpte en vit skåplucka från Ikea komplett med gångjärn , byggde sidorna av vita hyllplan.
I ditt fall pga snedtaket skulle jag ha delat skåpet i två halvor, en nedre rektangulär lucka på gångjärn framför propparna som går att öppna med avseende på snedtaket och en "halv-fast" lucka över den övre lådan. antingen hängd på nyckelhålsbeslag , se tex http://www.specialbeslag.se/hangbleck-p-1212-c-214.aspx eller skruvad med två skruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.