I
Köpte för ett antal år sedan ett fritidshus, med en nybyggd attefallscarport ( 25kvm) med ett isolerat förråd i ena änden, och umgås med tanken på att bygga väggar och isolera golv, vägg och tak för att använda det som ett gästrum.
- Carporten har vägg på ena långsidan, och bakre kortsidan är förrådsväggen. ( se bild)
- De synliga stolparna står på plintar, där järnen sticker upp några centimeter över plattan.
- I förrådsdelen ligger syll under väggarna. Väggar och tak är isolerade.
- Golvet under är en oisolerad betongplatta. ( jag kan inte se nån sådan om jag gräver mig ned under kanten av plattan)
- Det verkar ligga dränering runt carporten, ca 10 cm under plattans nivå, separat från takavrinningen. Dessa två mynnar ut i varsitt rör i ett närliggande dike.

Min fråga är då: Kan man utföra en sådan ombyggnad och få till en tillräckligt fuktsäker golvkonstruktion?

Det finns gott om takhöjd, så man skulle utan problem kunna höja golvet 20-30 cm.
- Men hur skulle man utforma ytterväggarna? man kanske inte vill ha träkonstruktioner i marknivå? (såsom förrådet är byggt)
- Hur gör man med de befintliga pelarna som står på plintar?
- invändigt skulle man ju kunna tänka sig ett golv uppbygg med reglar utan träkontakt mot betongen ( typ Nivell)
?
- Hur mycket, och vilken typ av golvisolering?
- Fuktspärrar?
- Ventilation?
Alla synpunkter välkomnas.
Träskjul under klar himmel, takpannor, förvaring, vedtrave, grusgång, täckt utrustning, disorganiserat, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar av trä, vit målad pelare, snöfläckar i trädgård, björkträd, delvis soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.