Vår Brf har tagit beslut om att de nuvarande ftx aggregaten (Rdkb rexonet) i lägenheterna ska bytas ut till modernare Minimaster Rdks från Fläktwoods.

När vi renoverade vårt kök för några år sedan byggde vi in det nuvarande aggregatet i ett Ikea Metod 80cm skåp.

Ftx-aggregat inbyggt i köksskåp över spisfläkt, sidor synliga och köksfläkt under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det nya aggregatet rdks ser annorlunda ut eftersom hela fronten är en lucka och själva spiskåpan om jag förstår det rätt måste sitta dikt an mot aggregatet. Vet inte hur måtten är eftersom vi inte har fått den infon än. Hursomhelst undrar jag om det finns andra som har byggt in ett rdks i ett kök och om detta har funkat i ett 80 skåp?

Kök med inbyggt ventilationssystem i ett Ikea Metod skåp ovanför spis, omgivet av köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aggregatet sitter där det sitter och får inte flyttas.

Kök med vita skåp, inbyggd ugn och en köksfläkt ovanför spisen, samt öppna hyllor med glas och tallrikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att det nya aggregatet monteras dit som det är ser jag som helt oacceptabelt eftersom det kommer innebära att alltför stora pasbitar isåfall måste monteras på vardera sida eller en större renovering av köket igen för att få allt att se snyggt ut.

Väggmonterad vit ventilationskåpa med rostfri botten, tänkt för anslutning till värmeförlustaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idéer och förslag mottages gärna på hur man kan lösa detta på bästa sätt för att det ska se så bra ut som möjligt med minsta möjliga ingrepp i köket.
 
Griffeltavlan
Du borde kunna sätta en nippel emellan fläkten o aggregaten och ta upp ett hål i stommen på köket bara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.