Hej,

Jag har en Nibe F750 och en SAM 40 kopplad till den. Jag tycker att SAM40 låter väldigt störigt då jag sitter och jobbar i rummet bredvid, så jag funderar på att "bygga in" hela anläggningen och fästa ljuddämpande material på insidan för att få det så tyst som möjligt.

Jag har försökt hitta information om man kan begränsa utrymmet kring F750 och SAM40 utan att störa funktionaliteten. Jag har även funderat på att sätta in en enklare fläkt högst upp samt lämna en liten luftspalt kring golvet för att få lite luftcirkulation kring pumpen ifall det skulle behövas.

Jag tänker även bygga in "serviceluckor" för att lätt komma åt pumpen utan att behöva riva hela bygget.

Någon som har gjort något liknande?
 
Är det inte luftflödet i kanalerna och tilluftsdonen som hörs mest? I så fall kan det vara kanalljuddämpare som behövs snarare än att ljudisolera aggregatet i sig.
 
J Josth skrev:
Är det inte luftflödet i kanalerna och tilluftsdonen som hörs mest? I så fall kan det vara kanalljuddämpare som behövs snarare än att ljudisolera aggregatet i sig.
Jag lyssnade lite igår var ljudet kommer ifrån och det kan nog absolut vara från ventilationsrören. Jag ser att ett rör är isolerat och ett är det inte på både F750 och SAM40, är det "bara" att klä in rören med något ljuddämpande material eller bör man byta ut rören mot ljudämpade rör?

Kanske även värt att antingen kika på Nibes överskåp eller bygga någon egen konsoll för överdelen.
 
När det gäller avluftsröret från F750 bör det vara rejält isolerat på utsidan kanalen för att dämpa ljudet. När det gäller tilluftskanaler från SAM 40 kan man använda s.k. kanalljuddämpare för att dämpa ljudet som sprids ut i kanalerna och donen från fläkten och aggregatet. Själva F750 och SAM40 kan man förbättra isoleringen av t.ex. med ljuddämpningsmattor och annat dito material för bil/båt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.