Jag är precis i startgroparna för att planera ett nytt kök. Vi bor i en 40-talskåk och vill försöka ha kvar känslan från den epoken. Vi har tittat på Kvänum, men det blir så ruskigt dyrt.
Nu funderar jag på att låta ett lokalt snickeri tillverka släta, målade, överfalsade luckor med en liten fasning på kanterna. Dessa luckor tänte jag montera in i ikea-stommar som jag klär in med målade lister för att få distans mellan hyllor och skåpsidor så att luckan kan "falla in" i skåpet. Listerna ger också lite större avstånd mellan luckorna precis som det är i vårt nuvarande kök som är platsbyggt. Eventuellt blir det också limfogskivor i furu i hyllplanen för att få en lite robustare känsla.

Vad tror forumet, är det en bra eller dålig lösning?

Vi måste riva ut hela köket vi har idag eftersom planlösningen skall göras om så det är inte något alternativ att behålla det.
 
Det är någon här på forumet som har gjort ungefär samma, fast mer som bondkök. Det blev väldigt bra. Men jag minns inte vem det var. De flyttade isär skåpen lite och satte lister emellan och så byggde de luckorna själva.

Tänk på att också gångjärnen är en del av "känslan" i ett 40-talskök. Jag har för mig att jag har sett att det finns något som man kan sätta på luckorna så att det ser ut som utanpåliggande gångjärna om man vill.

Själva har vi använt ett vanligt IKEA-kök och struntat i mellanrummen, men skaffat tidstypiska beslag och ändrat på sockeln. Det är inte färdigt, men ser ut ungefär så här:
2008-12-20_014.jpg
 
pinebar: Självklart har jag tänkt på gångjärnen, men tack ändå! Jag får försöka leta reda på det inbyggda köket här på Bygga hus.

kamy: Tack för tipset! Det kan definitivt vara ett alternativ. Jag får kolla lite priser och fundera lite mer på hur jag vill göra.
 
Apollonia: Det ser fantastiskt bra ut! Vi har precis samma historia som bloggarna, hittat ett kvänumkök, men det blir för dyrt så då får man bygga själv. Nu blir det bara att börja skissa och sedan bygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.