P
Jag har köpt PAX med skjutdörrar. Utrymmet där garderoben skall stå är ca 10 cm större både på djup och höjd och bredd. Frågan är nu hur jag skall förankra den så den står stabilt. Med distanser? Finns det variabla? Baksidan av garderoben kommer inte att ligga an mot bakväggen, för att jag vill att den skall vara i linje med övriga väggar.

Innertaket är av gips, så det tror jag inte funkar. Hur döljer jag sedan spalterna? Med MDF skiva, gips?
 
Redigerat:
45x95 regel på högkant bakom garderoben får att få ut den från vägg, uppe och nere. Se till att fästa bakstycket på garderoben extra annars poppar masoniten ut om man trycker från insidan.
En 217cm täcksida på IKEA avsedd för kök och Högskåp (Kanske går att få i samma färg som garderoben) och kapa till passbitar på vardera sida. Du kan sätta någon form av mindre list bakom passbitarna i liv (minus passbitens tjocklek) med garderoben innan passbitarna kommer på plats.
MDF går även det utmärkt men kräver då att du målar.
 
Föreslår antingen en regel eller ett par vinkeljärn på ömse sidor av garderoberna så att passbitarna får stöd bakifrån. Risken blir annars att de vickar lite vid belastning och även om man inte tänker sig att den biten skall belastas...
 
Mats.Hulten skrev:
Föreslår antingen en regel eller ett par vinkeljärn på ömse sidor av garderoberna så att passbitarna får stöd bakifrån. Risken blir annars att de vickar lite vid belastning och även om man inte tänker sig att den biten skall belastas...
Det här är precis så jag hade gjort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.