Sitter och planerar dem nya innertaken i kök/vardagsrum som ska få sig en toralrenovering i höst.

Kommer byta kök, golv, nya innertak, el mm.

Tänkte bygga in högtalare i innertaket för att kunna spela musik under middagar och matlagningar bär man t.ex har gäster.

Har suttit och letat efter trådlösa wi-fi högtalare som man fäller in i taket men hittar inga. Måste man köra old school och dra kabel vilket jag helst hade velat slippa. Då i framtiden man kanske inte vill ha huvud enheten på samma ställe, därav wi-fi behovet samt smidigheten.

Någon som kan länka och tipsa om schyssta helst vita infällningsbara högtalare med wi-fi?

/Mike
 
Jag tror inte du hittar några sådanna tyvärr... Din enda möjlighet är nog vanliga inbyggnadshögtalare och en Sonos Amp eller någon variant med AirPlay förstärkare och/eller Airport Express och en liten förstärkare som du också då lägger i taket.

Har du redan en förstärkare som har AirPlay/DLNA/Streaming så skulle jag använda den (med kablar). Har du vind så är det bara att krypa upp och dra kabel annars kan du väl planera in kablarna när du byter innertak?

Som tips om du har trångt på vinden. Borra hål nerifrån där du vill ha ner kablarna. Jag borrade ett 32 mm hål och bökade sen på lite med en lång skruvmejsel tills jag kom genom all isolering och såg ljus genom hålet. Böj till en galje av ståltråd (eller annan lite grövre ståltråd) med en ögla i ändan som går genom hålet i taket och stick upp och förankra öglan så den sticker upp i vinden. Ta sen ett längre rör (jag använde ett ca. 2,5 meter aluminiumrör) och trä in högtalarkabeln i så den sticker ut lite. Sikta sen in röret i öglan och mata på lite kabel så kabeln går genom öglan och gå in igen och dra ner öglan och kablen följer med ner. Fäst kablen inne och gå upp och dra bort röret och upprepa för resten av kablarna som ska ner...

Jag har en 7:2 receiver som jag kör som 5:1 + 2:1 och har bioljud och högtalare i matsalen/köket. Den står med alla andra grejer (TV-box, Apple TV, Chomecast) högst upp i en garderob och så kör jag både film och musik via den.
 
anders07 skrev:
Jag tror inte du hittar några sådanna tyvärr... Din enda möjlighet är nog vanliga inbyggnadshögtalare och en Sonos Amp eller någon variant med AirPlay förstärkare och/eller Airport Express och en liten förstärkare som du också då lägger i taket.

Har du redan en förstärkare som har AirPlay/DLNA/Streaming så skulle jag använda den (med kablar). Har du vind så är det bara att krypa upp och dra kabel annars kan du väl planera in kablarna när du byter innertak?

Som tips om du har trångt på vinden. Borra hål nerifrån där du vill ha ner kablarna. Jag borrade ett 32 mm hål och bökade sen på lite med en lång skruvmejsel tills jag kom genom all isolering och såg ljus genom hålet. Böj till en galje av ståltråd (eller annan lite grövre ståltråd) med en ögla i ändan som går genom hålet i taket och stick upp och förankra öglan så den sticker upp i vinden. Ta sen ett längre rör (jag använde ett ca. 2,5 meter aluminiumrör) och trä in högtalarkabeln i så den sticker ut lite. Sikta sen in röret i öglan och mata på lite kabel så kabeln går genom öglan och gå in igen och dra ner öglan och kablen följer med ner. Fäst kablen inne och gå upp och dra bort röret och upprepa för resten av kablarna som ska ner...

Jag har en 7:2 receiver som jag kör som 5:1 + 2:1 och har bioljud och högtalare i matsalen/köket. Den står med alla andra grejer (TV-box, Apple TV, Chomecast) högst upp i en garderob och så kör jag både film och musik via den.
Ska bygga ner ett 2,70 tak till 2,50 så plats finns det :)

Kommer även byta central och ska få in fiber i höst/vår så blir nog till att dra in allt där centralen kommer sitta (gömd i en ny skjut garderob i hallen) passar väl på att lägga med tomrör därifrån och så sätter jag nog en elko sound streamer där och drar ut 3,5mm uttag i kök och vardagsrum isåfall :)

http://www.elko.se/produkter/ljudsystem/sound-streamer/
 
memike skrev:
Någon som vet hur installationen görs på t.ex ett sådant här system?

[länk]
Hur menar du...?

Du sågar hål i taket för högtalarna, bygger en lufttät låda runt (inget krav med bättre) och drar högtalarkablar till en garderob eller något förråd te.x. Där lägger du in förstärkare, växel och airport express på en hylla...
Du kan ju även montera boxarna i någon låda infällt i taket men då måste du tänka på ventilationen eftersom de blir varma...
 
dhanjel skrev:
Jag har alla kablarna dragna till ett förråd där jag har en flerkanalsförstärkare ([länk]) och sen en Rocki Play ([länk]) per zon, billigare än Sonos och ger mig Airplay och DLNA.
Har också dragit alla kablar till ett förråd, väl där har man ju möjlighet att byta och uppgradera precis hur man vill.
Man skall nog akta sig för att bygga in någon trådlös lösning som plötsligt slutar fungera för den blivit omodern... Kommer fler och fler multiroomslösningar men frågan är vilka som verkligen kommer hålla över tid.

Jag kör idag Squeezebox som fortfarande fungerar klockrent men serien är ju nerlagd och utvecklingen har stannat, men i och med att jag bara byggt in högtalarna och dragit kablarna till en central punkt så den dagen det är dags att byta så är det bara koppla ur Squezeboxen och in med en Sonos tex...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.