Hej

Tänkte bygga in garderober (eventuellt Ikeas) och önskar tips på vad för material samt vart jag får tag på något vettigt både för att göra en 30mm ram runt omkring dörrarna och även för att tillverka själva dörrarna.
Har ingen tidigare erfarenhet av att bygga möbler men tänkte köpa ett set med frässtål för att få till en profil och bygga själva ramen. Tänker mig en slät spegel, vad för material är bra här? MDF eller Plywood? Kommer handmåla allt.
För ramen till dörrarna och även runt dörrarna vad är att föredra mellan ask/furu?

Mvh Johan
 
Som vanligt hittar du massor med info på Youtube, allt är inte bra men en del är det.

Peter Millard är en man som försörjt sig som snickare/tillverkare av bland annat platsbyggd inredning under ett antal år. Han har massor med erfarenhet att dela med sig av.


Här är några länktips:

Tror det kan vara till hjälp.
//Ronnie
 
Tack. Jag har kollat på väldigt många av dessa youtube filmer på hur man faktiskt bygger dörrarna. Han verkar föredra mdf i det här fallet. Men om man vill få med träets struktur vid släpljus efter penselmålning så behövs annat material.

Vad rekommenderas i så fall och vart får man tag på det för rimligt pris?
 
T
Peter Millard jobbar nästan uteslutande med MDF och plywood men ska du bygga dörrar så behöver du hitta möbeltorrt virke och furu kan ju funka om det ska målas och du kan hitta tätvuxen kvistfri furu.

Kollar man på genuina Shakermöbler så är det mycket "hardwood", dvs ädelträ. Mycket körsbär och lönn om det var omålat eller klarlack samt poppel och "soft maple" om det skuile målas (de använde säkert fler träslag, men jag har inte med mig någon referenslitteratur på jobbet... ;) )

Om du inte är företag i snickeribranschen så är det svårt att hitta ställen att få tag på det, särskilt i storstadsregionerna har jag märkt, men Calexico Wood säljer till privatpersoner och då är det hemleverans från deras leverantörer.

Rimligt pris och möbeltorrt virke är inte riktigt kompatibla...
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.