Hej, vi har i dagsläget en farstukvist på plint med ordentligt tak över. Vi skulle vilja bygga in och isolera denna för att använda som hall (flytta ut ytterdörren). Vi tror att det är ett projekt vi själva kan klara av, men vi vet inte hur man ska göra grunden/golvet.

I dagsläget är det som sagt ståendes på plint, vi tänkte fortsätta använda oss av dessa. Hur börjar vi? Lägger ett nytt regelverk som golv? Hur får man, så småningom, ihop fasaden med marken?
 
  • Rödmålat hus med farstukvist på plint och ett ordentligt tak, omgiven av grönska och en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nikhan skrev:
Hej, vi har i dagsläget en farstukvist på plint med ordentligt tak över. Vi skulle vilja bygga in och isolera denna för att använda som hall (flytta ut ytterdörren). Vi tror att det är ett projekt vi själva kan klara av, men vi vet inte hur man ska göra grunden/golvet.

I dagsläget är det som sagt ståendes på plint, vi tänkte fortsätta använda oss av dessa. Hur börjar vi? Lägger ett nytt regelverk som golv? Hur får man, så småningom, ihop fasaden med marken?
Hej jag har nyligen byggt en farstu på plint.
Som golv stomme har jag bärlina på fasad och yttre bärlina 170x45mm, golv bjälkarna är 145x45mm cc600mm som jag fäste med balkskor i bärlinan. Plintarna satte jag 2meter ut från fasaden och 1,5m i sida jag har 3st plintar och farstun är 2,1m x 3,1m. För att få ihop fasaden med marken finns det olika sockelskivor som steniterra som ser ut som vanlig husgrund. Jag tänkte ha någon form av spaljé under farstun för att få bra ventilation och förhoppningsvis slippa fukt.
Lycka till med bygget!
 
Renovera mer Renovera mer skrev:
Hej jag har nyligen byggt en farstu på plint.
Som golv stomme har jag bärlina på fasad och yttre bärlina 170x45mm, golv bjälkarna är 145x45mm cc600mm som jag fäste med balkskor i bärlinan. Plintarna satte jag 2meter ut från fasaden och 1,5m i sida jag har 3st plintar och farstun är 2,1m x 3,1m. För att få ihop fasaden med marken finns det olika sockelskivor som steniterra som ser ut som vanlig husgrund. Jag tänkte ha någon form av spaljé under farstun för att få bra ventilation och förhoppningsvis slippa fukt.
Lycka till med bygget!
Tack för ett utförligt svar!
Hur gör man med golvet, man börjar med att bygga bärlinor, men sedan? Lägger man spånskivor uppepå och sedan isolering? Det är ungefär där vi har fastnat i planeringen och kunskapen. Hur det liksom är uppbyggt i olika lager.

Väggarna är väl bara att regla, fästa någon sorts duk på utsidan och fästa reglar för panel? Isolera och fästa gips på insidan?
 
Golvet underifrån sett så har jag först satt impregnerade trall 28x95 på undersidan av golvbjälkarna så dom sticker ut ca 25mm på varje sida av bjälken sen har jag sågat till oljehärdad masonit och lagt mellan bjälkarna på den utstickande trallen. Tätade skarvarna mellan skivorna med ålderbeständig tejp. Sen isolering på masoniten ända upp till överkant golvbjälke sen golvspånskiva som skruvas och limmas.
Kan inte lova att det är 100% rätt men så har jag gjort efter mycket sökande på Google

Under golvet utifrån
Utsikt underifrån av golvet med impregnerade trallar och oljehärdad masonit mellan golvbjälkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inifrån före isolering
Vy underifrån på golvbjälkar med impregnerade trall och oljehärdad masonit före isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite gammalt inlägg men har du fler bilder på hus det blev tillslut?
 
C cinema101 skrev:
Lite gammalt inlägg men har du fler bilder på hus det blev tillslut?
Ja det blev inte så mycket mer med det där. I september var det någon som tyckte att det skulle brinna hos oss så halva altanen, fasaden vid altanten och en bra bit av taket brann. Så vi har under vintern haft snickare här som har återställt allt där.

Vi hade bara en toalett i en liten skrubb på nedervåningen så vi la fokus på att bygga ett badrum istället där
 
oj! Då hoppas vi det blir bra nu!
 
Hej!
Har du fler bilder från ditt bygge, ska nämligen påbörja ett likvärdigt projekt i sommar.

Renovera mer Renovera mer skrev:
Golvet underifrån sett så har jag först satt impregnerade trall 28x95 på undersidan av golvbjälkarna så dom sticker ut ca 25mm på varje sida av bjälken sen har jag sågat till oljehärdad masonit och lagt mellan bjälkarna på den utstickande trallen. Tätade skarvarna mellan skivorna med ålderbeständig tejp. Sen isolering på masoniten ända upp till överkant golvbjälke sen golvspånskiva som skruvas och limmas.
Kan inte lova att det är 100% rätt men så har jag gjort efter mycket sökande på Google

Under golvet utifrån
[bild]

Inifrån före isolering
[bild]
R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.