Håller på att byta kök. Den gamla fläkten satt i ett fläktskåp, i detta skåp
sitter vägguttaget till fläkten, vägguttaget syns inte utifrån.
Den nya fläkten skall monteras på väggen utan fläktskåp.
Det gamla vägguttaget behöver flyttas.

Är det tillåtet att byta ut apparatdosan mot en kopplingsdosa och dra VIP rör
från den till det nya stället där uttaget skall sitta ?
Kan jag sedan sätta ett täcklock över kopplingsdosan och kakla över den ?
Har en känsla av att det inte är tillåtet att bygga in kopplingsdosor, de skall kommas åt utifrån. Hur gör man isåfall för att flytta vägguttaget ? Skarva det gamla VIP röret vidare med nytt förlängt rör och spackla in kanske ?
 
Ta bort dosan och skarva på röret...

Å inga dolda skarvar på FK`n
 
Som du själv misstänker så är det inte okej att kakla över en dosa. Ska du göra om elen i övrigt i köket? Man brukar göra ganska så stora förändringar i elinstallationen när man rustar kök. Du har inte öppnat upp några väggar alt. gjort spår i den bef. väggen och in med dosor och slang och ska sedan på med 6 mm renoveringsgips?
Jag skulle rekommendera att du slog ut den gamla dosan och rev upp röret så att det mynnade ut bakom fläkten och antingen satte ett utanpåliggande uttag eller satt en ny infälld dosa.

//Patrik
 
Tanken är att göra spår i lättbetongen och lägga in VIP rör och gjuta in nya dosor
till flera eluttag över diskbänken, detta skall sedan kaklas över.
Den som byggde mitt kök 1975 har gjort fel då man har öppnat apparatdosan till fläktens eluttag och hämtat ström här till diskbänksuttagen, så får det inte se ut.
Jag får försöka att flytta denna dosa någonstans där den går att komma åt utan täckning och istället
sätta en koppingsdosa här och fördela ut allt till fläkt och bänkbelysning.
Det krävs lite fundering för att få till det.
Väggskåpen går ju ända upp i taket och övrig vägg är ju kakelklädd så det finns inte så många ställen att sätta en kopplingsdosa som går att komma åt för service.
Enda sättet verkar vara att sätta den i ett väggskåp, öppna en del av bakstycket.
 
Ett tips! Sätt inga vägguttag mitt på kaklet utan låt slangarna sticka ut på 1400 mm över golv (under överskåp) och sätt sedan hörnboxar! Sparar både tid och pengar plus att det blir snyggare när man får ett rent kakel.

http://www.elbutik.se/product.html/exxact-hornbox-2-fack

//Patrik
 
Smaken är som baken men jag tycker hörnboxarna ser bedrövliga ut..

Ett annat tips är att sätta kopplingsdosan i vilket överskåp som helst, sen gör du bara hål i baksidan av skåpet och sätter doslock på.
 
Tack, Mkt bra ideer båda två. Har faktiskt funderat på hörnbox i varje ände av
köksbänken och ett uttag mitt på kaklet i mitten, hörnboxarna täcks ju då av kaffebryggare
och annat som står inkopplat hela tiden.
Kopplingsdosa i bakväggen på ett väggskåp är väl nästan enda möjligheten om det skall bli snyggt,
problemet är bara att flytta dom nuvarande utan skarvning. Det är svårt att hitta kopplingsdosorna till nuvarande apparatdosor. Verkar vara inspacklat ser det ut som, får väl dra i tåtarna och se om jag hittar något, jättetack för era ideer.
 
tycker heller inte hörnboxar är snygga, har hellre uttagen i kaklet men i snygg design,
så slipper man se kablar hänga ner från köksskåpet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.