Hej

Vårt elskåp ( där mätaren funnits tidigare ) sitter utomhus. Vi ska nu bygga ut huset precis däs skåpet står. Måste det fortfarande vara utomhus, man har ju central avläsning nu. Kan vi låte skåpet stå kvar när vi bygger dvs skåpet kommer sedan vara inomhus?

Tackar för svar
Rimpen
 
Nätägaren vill ha tillgång till sin mätare utan att behöva bestämma nått med husägaren när dom tex ska byta mätaren eller har nått problem med den.
Att flytta på mätaren är ingen större operation men en behörig installatör måste ha kontakten med nätägaren.
 
elmont
Tack för ditt svar

Vi såg att elektrikern offererat för 20000 att flytta skåpet. Låter dyrt tycker jag.
 
De flesta husen häromkring har alla sina elmätare innomhus, jag är den enda som valt att ha den på utsidan, det kostade mig ca 4000 inkl material. Då byttes kabel från plint och ny kabel till centralen. Tog kanske 2h att göra. Men det var för 5år sedan, priser kanske gått upp sedan dess.
 
Ja det är dyrt om det inte innebär nått mer än att flytta skåpet, ett mätarskåp kostar kanske 4-5000:-, man måste förlänga/byta huvudledningen max 1500:- och jobbet tar inte en dag
 
elmont skrev:
Nätägaren vill ha tillgång till sin mätare utan att behöva bestämma nått med husägaren när dom tex ska byta mätaren eller har nått problem med den.
Att flytta på mätaren är ingen större operation men en behörig installatör måste ha kontakten med nätägaren.
Innebär detta att det är OK att bygga in mätarskåpet, under förutsättning att man låter dörren in i huset vara olåst, så att nätägaren kan gå in?
 
Kolla hur kabeln till huset är dragen.

Om det går att flytta mätaren utan att lossa kabeln till mätarskåpet så kan det antagligen bli billgare eftersom nätägaren troligtvis inte behöver blandas in.

Jag vet inte om det är godkänt/okej att göra så, men det jag tänker är alltså att man slår av huvudströmbrytaren och flyttar helt enkelt hela skåpet med den inkommande kabeln ansluten.

Reservation för att jag inte vet om det går att koppla loss utgående kabel vidare till huset utan att bryta plobmeringar o.s.v. i just det mätarskåp ni har.
 
305 skrev:
Innebär detta att det är OK att bygga in mätarskåpet, under förutsättning att man låter dörren in i huset vara olåst, så att nätägaren kan gå in?
Nej det brukar det inte vara, utan man vill att det skall sitta utvändigt monterat, men det får du kolla exakt hur din nätägare ställer sig till detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.