Hej!

Bor i ett radhus där jag har en idag öppen yta mellan garaget och husets entré. Denna yta vill jag omvandla till en groventré eftersom jag ska ändra om planlösningen invändigt i huset så att hallen försvinner.

Problemet, om det är ett problem, är att bredvid entrédörren sitter elskåpet med mätare och fjärravläsning. Elleverantör Eon. Detta elskåp kommer att hamna inne i min groventre då jag bygger om. Är detta ok eller måste jag flytta ut elskåpet på den nya fasaden?

Tacksam för svar!

Marcus
 
Den måste flyttas ut (íaf om du frågar EON). Jag har sett dom som skitit i att fråga och helt enkelt byggt in den. Tror inte du blir tvingad att flytta den i efterhand. Fast blir du de är de ju inte alls speciellt roligt :rolleyes:
 
Nätägaren ska ha tillgång till sin mätare när dom vill, så dom blir nog inte glada om du bygger in den.
 
elmont skrev:
Nätägaren ska ha tillgång till sin mätare när dom vill, så dom blir nog inte glada om du bygger in den.
Öh...alla mätare som sitter i källare då?
 
Tack för svaren/synpunkterna. Kanska bäst att ringa Eon, men räknar med att det kommer att bli ett dyrt svar.

Står det skrivet någonstans att de ska ha ständig tillgång eller är det bara som de säger sig ha rätt till? Får se om jag kan hitta mitt avtal med dem.


/Marcus
 
Där fick de sitta förr och det går inte att retroaktivt begära att de ska flyttas ut. Att flytta in en mätare är nog inte så poppis. Är man hemma och kan släppa in EON varje gång så är det väl ingen större risk.

Protte
 
Och kanske punkt 3:5
 
Flytta skåpet ut på väggen. De anl med elrum i källaren har nätägaren oftast nyckel till.
 
Ok!

Får väl ta och flytta ut skåpet, innebär dock att jag får gräva upp asfalt på en sträcka av 30m för att lägga ner nytt rör.

Marcus
 
Mikael_L
smarcus skrev:
Ok!

Får väl ta och flytta ut skåpet, innebär dock att jag får gräva upp asfalt på en sträcka av 30m för att lägga ner nytt rör.

Marcus
Röret borde väl kunna gå att skarva?
 
Var i groventrén kommer skåpet att hamna?
En bekant i samma situation löste det rätt smidigt genom att bygga in det, men med en lucka som gjorde att den kunde nås utifrån.
 
Tyvärr funkar inte den åtkomstlösningen.

Enligt en elektriker jag kontaktat vill elleverantörer ej att kabeln skarvas och dras i mina väggar då kabeln är deras fram till skåpet. Får inte heller dra om kabeln under nya grunden då det finns risk för magnetfält.
 
Det där med magnetfälten kan du väl förklara lite mer. Och skarva kabel brukar aldrig vara nått problem, men den ska ligga utanför grunden/huset så att den går att komma åt. Ligger den nergrävd utan rör skarvar dom den i marken och fram till skåpets nya position.
Rådet blir: ring och prata med nätägaren för det är bara dom som vet hur dom vill ha det
 
Redigerat:
Det med magnetfälten lär vara att fler och fler nätägaren inte godkänner att serviskablar går under några byggnader, då det på senare tid har blivit "modernt" med elöverkänslighet. TS: Man skarvar kabeln utanför grunden om den inte räcker dit du vill flytta skåpet. Så att den inte hamnar under huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.