Hej!

Jag har en tanke om att bygga ett förråd ut från stugan vilket innebär att jag kommer bygga in elskåpet.

Får man bygga in elskåp nu när det är fjärravläsning som gäller eller måste de sitta synligt vid t ex brand?

Mvh
 
Du måste med största säkerhet flytta skåpet, jag antar att du menar skåpet där din elmätare sitter.
Be din instalatör kontakta elnätsbolaget det brukar inte vara så dyrt att få skåpet flyttat.
 
Bygg in skåpet först, hävda sedan på okunskap, sedan kan du flytta skåpet, om dom kan tänkas kräva det...
 
el_richard skrev:
Bygg in skåpet först, hävda sedan på okunskap, sedan kan du flytta skåpet, om dom kan tänkas kräva det...
Skulle nog köra den varianten med, se bara till att det finns plats runt skåpet inne i förrådet så att man kommer åt det.
 
Jag har sett många som har byggt in mätarskåp! Även på bostadshus! (med vidbyggt garage tex). Har aldrig hört talas om att någon blivit tvingad att flytta ut skåpet!

Men ringer du och frågar om du får bygga in de så kommer dom garanterat att säga NEJ!
 
Redigerat:
Kommer förrådet att vara låst?

Protte
 
Hej!

Tack för svaren!

Jag kommer ha gräsklippare och diverse trädgårdsutrustning där inne, så visst kommer skåpet vara låst.

Mitt andra alt är att bygga ett fristående lågt förråd och ställa nånstans på tomten.

Nu vet jag lite mer så får jag se vad mitt beslut blir till slut :)
 
Nätägaren ska ha tillgång till mätaren när han så önskar, så du får väl ge dom en nyckel så att dom kan komma in. Det är därför som dom inte vill att man ska ha mätarna inomhus och det är i första hand för att dom ska kunna komma och utföra "service" när dom vill, tex byta mätare.
 
Dina huvudsäkringar sitter ju i fasadmätarskåpet och det måste man ju ha rätt till att låsa så att ingen obehörig bryter strömmen för dig.

Så om man låser med en lås eller med ett förråd borde ju spela mindre roll?
Någon med större kunskap?
 
Läs mitt förra inlägg
 
men de som har mätaren inomhus då? måste dom ge en husnyckel till elleverantören, skulle ju inte jag göra..
nä, vill dom byta mätare får dom göra som det har gjorts sen urminnes tider, komma när folk är hemma!
 
Därför brukar nätägarna på vissa orter "bjuda" på nytt mätarskåp om man flyttar ut det.
I dag bygger man aldrig in mätare i lägenheter, dom sitter oftast samlade i ett rum i huset/kvartersgård el. dyl. och dit har nätägarna tillgång till nycklar. Nycklar till lägenheter kräver dom naturligtvis aldrig och dom kräver inte man ska flytta mätaren, men om man gör en ombyggnad som gör att man måste flytta mätaren brukar dom kräva att man flyttar ut den.
 
Vi har våran mätare inne i vårat hus bredvid elcentralen. Men inte har nätbolaget någon nyckel till vårat hus. Så de fick ju boka tid med oss (och hela vårat område för det ser likadant ut hos alla ca:100 hus), för att kunna byta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.