Undrar om det är ok att sätta taklist över kabelkanaler? Och hur är det med eldoser när man bygger in garderober, är det ok att bygga in dessa?
 
Du får nog vara mer specifik. Alla eldosor ska vara åtkomliga (och det är mest av ren självbevarelsedrift).
 
  • Gilla
Cecilia_12
  • Laddar…
Spontant låter det rätt svårt att överhuvudtaget sätta en taklist på en kabelkanal, eller är det en väldigt tunn kanal? :thinking:

Eldosorna ska som sagt vara åtkomliga.
 
  • Gilla
Cecilia_12
  • Laddar…
Tack för svar!

Bygga in elkablar: Har utanpåliggande elkablar i vägg/tak i hallen som går till sovrum, kök och v-rum. Det är tre kablar som ligger in en kabellist. Antar dock att de ska vara lättåtkomliga, därav befintlig kabellist men slänger ut frågan iaf då kabellisten inte är i min smak :D. Funderar på om man får ha frigolitlist över istället?

Bygga in eldosor: Ok, finns det något fiffigt och snyggt sätt att fixa eldosa för belysning till inbyggda garderober? Hur gör man?
 
Det beror på kabeltypen. Om dina kablar är av typen EKRK ("kulo") så får de inte döljas av en taklist. Men då de redan ligger i en kabellist så kanske de är av annan typ likt EKK och då är det tillåtet att dölja dem. Man får dock tänka på risken för genomspikning, men det är troligen liten risk att man drar en spik rakt i en taklist.

Kopplingsdosor får dock aldrig byggas in. Det måste vara åtkomliga. Men det kan vara ok att behöva lossa några skruv bara man vet att det finns en dosa där bakom.
 
  • Gilla
Cecilia_12
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det beror på kabeltypen. Om dina kablar är av typen EKRK ("kulo") så får de inte döljas av en taklist. Men då de redan ligger i en kabellist så kanske de är av annan typ likt EKK och då är det tillåtet att dölja dem. Man får dock tänka på risken för genomspikning, men det är troligen liten risk att man drar en spik rakt i en taklist.

Kopplingsdosor får dock aldrig byggas in. Det måste vara åtkomliga. Men det kan vara ok att behöva lossa några skruv bara man vet att det finns en dosa där bakom.
Tack för svar :). Får försöka pussla in en inspektionslucka på något sätt vid garderoberna tror jag och försöka ta reda på vad det är för kablar jag har egentligen... Står inget på dom, det hade ju varit super men sån tur hade jag inte!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Om du bidrar med några foton så kan jag nästan lova att du kommer få massor med förslag på hur du kan lösa belysningen snyggt.
 
  • Gilla
Cecilia_12
  • Laddar…
På en del kablar är informationen tryckt som relief. Känn på kabeln om du hittar något.
 
  • Gilla
Cecilia_12
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om du bidrar med några foton så kan jag nästan lova att du kommer få massor med förslag på hur du kan lösa belysningen snyggt.
Bra tips! Har pulat lite med en ritning. Funderar på inspektionslucka i övre högra hörnet men det blir nog för tight...

Dålig upplösning men de röda cirklarna...
Övre = Befintlig apparatdosa
Nedre = Befintlig strömbrytar (flyttas). Ska flyttas till dörren 2 meter bort åt höger.
 
  • Skiss av rum med måttangivelser, befintlig apparatdosa och strömbrytare markerade med röda cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H hempularen skrev:
På en del kablar är informationen tryckt som relief. Känn på kabeln om du hittar något.
Ok, tack för tips :). Känner efter detta imorgon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.