Hejsan

Vad finns det för restriktioner på att bygga in el?

Flyttar in i en lägenhet nu där stamrenovering och elrenovering utfördes 2005. Nya stamarna och elen går i en inbyggnadsgarderob från våningen över ner till källaren under. Från inbyggnadsgarderoben går huvud-main-power-fetingkabeln till proppskåpet via en dåligt monterad vanlig vit kabelkanal som sitter i taket. Ca 3-4m lång.

1. Är det ok att sänka taket och montera spotar med plåtreglar och gips under kabelkanalen? Betongbjälklag ovanför.

2. Får man riva ur inbyggnadsgarderoben och montera en ny garderob med täcksidor för stamarna med el, vatten och avlopp, och samtidigt ljudisolera med glasull?

Tack på förhand!
 
Redigerat:
1. Det bör gå att byta huvudledningen till centralen, dvs den bör gå att komma åt. Kanske ett måste? Så, går det att sänka kabelkanalen?
2. Ja, med måtta. Du bör inte värmeisolera elkablarna, dvs försämra dessa kylning. Samtidigt måste det gå att komma åt allting, dvs demonterbara täcksidor.
 
Bo.Siltberg skrev:
1. Det bör gå att byta huvudledningen till centralen, dvs den bör gå att komma åt. Kanske ett måste? Så, går det att sänka kabelkanalen?
2. Ja, med måtta. Du bör inte värmeisolera elkablarna, dvs försämra dessa kylning. Samtidigt måste det gå att komma åt allting, dvs demonterbara täcksidor.
1. Tanken med taksänkningen var att dölja kabelkanalen. =)
Annars kan jag väl sätta upp en ny kabelkanal lite proffsigare så ser det väl ok ut.

2. Men det måste väl vara en "ny" regel att det ska gå att komma åt allting, eller hur fungerar det i alla gamla hyreshus där stamarna går i väggarna?
 
All elinstallation har alltid haft kravet att den skall vara åtkomlig, så att man kan byta ledningar, koppla om dosor mm. Man kan dock under vissa förutsättningar lägga lös kabel i väggarna men då är det några krav som ska uppfyllas bla. det om möjligheten att byta kabeln, det är en metod som i stort sett aldrig används.
 
Hmm

Gäller detta matning till HC/UC också?
 
Det gäller att ALLA ledningar och kopplingspunkter ska vara åtkomliga/utbytbara
 
Hmm, så att gömma 5G6mm2 (matning från fasadskåp till centraler) bakom gips är inte tillåtet? Hade 'precis' (några veckor sedan) denna diskussionen med min elektriker då han drog om matningen och han menade att det inte var några problem att regla upp/isolera/gipsa över dessa under sommaren ... vilket jag nu gjort. Nu är det visserligen inga kopplingspunkter på vägen, men om ledningarna behöver bytas i framtiden betyder det rivning av väggen.
 
Ledningen skulle lossats från väggen och lagts i ett passande rör, vad är det för elektriker du har fått???
 
Den lokale klåparen verkar det som... detta är dock den största el-firman i området.

Rör har han nästan inte använt alls, det ligger ungefär 4x25cm 25mm flex mellan vägg/golv i köket (där vi vidarematar diverse UC) eftersom det kommer plattor på golvet. Dock lyckades han inte få ned flexen genom golv/tak pga en spik på ena ledningen, så om den någonsinn behöver bytas sliter man lite. När ledningen väl gått genom tak/golv till 1a våningen ligger den även där utan rör och även där är han medveten om att vi kommer regla/gipsa i framtiden.

Han (elektrikern) tror också att han ska få koppla KNX systemet här i höst, men jag räknar med att jag redan kopplat allt innan han kommer tillbaka så får han evnt. koppla loss och koppla tillbaka om han inte litar på att det är riktigt fastsatt. Han har aldrig sett ett bus-system tidigare så...
 
Behöver det bytas en vacker dag så blir det ju till att riva eller gå utanpåliggande. Varför inte göra det ordentligt på en gång, det går säkert lika fort för en erfaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.