Går i tankar att bygga in balkongen ovansför entren. Fin utsikt, perfekt plats att sitta och avnjuta morgonkaffet på. Men vi gör det aldrig. Däremot skulle ytan inte skada som tillskott till övervåningen. Och det skulle vara snyggare med sadeltak.

Jag är händig och har byggt en del, men när det gäller takkonstruktionen är jag lite försiktigare. Ni som byggt ut så här, är det svårt att göra själv? Var kan jag hitta ngn slags vägledning, instruktion eller liknande?

Om jag skulle be snickare att slå upp själva stommen och taket, vad skulle det mellan tumme och pekfinger kunna kosta?

Bilden visar hur huset ser ut idag, bortsett från att det är ommålat mm.
 
  • pict9002[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken
Det där skulle vara spännande att ta tag i, men det är omöjligt att på förhand säga saker utan att se det live först..
Ni vill ha boutrymme där alltså, kanske ett skjutfönsterparti som går att öppna lite mer....
men allt måste först gås igenom nerifrån och sen upp... Kolla allra först den underliggande konstruktionen så den är som den ska.....
Mellan tumme och pekafinger..... Tja, 110- 140K
 
För att få en snickare att spika en stomme? Det var saftigt. Vi ska ta tag i entren ngn gång första kvartalet nästa år, då river vi lite och ser hur det ser ut. Men sen fattar jag att man måste riva upp taket uppifrån för att se hur det mår under plåten.

Egenligen brukar jag tycka att det ser ut som en låda på huset när folk byggt ut sådär, men jag förstår samtdigt varför.
 
Milkshaken
Ajaja,,, läste inte stomme och taket....
Tänkte på alltihop..... Men stommen och taket gör du lika lätt själv som det andra... Om du ändå måste öppna upp och kolla så ser du ju och får uppslag för du ska göra....
 
Då kändes det mera ok. Egentligen skulle jag tro att jag fixar det själv. Är just det där kritiska momentet när kupan ska anslutas till befintligt tak som jag känner mig osäker. Därav min undran om någon hade tillgång till bra instruktioner. Och gör jag det själv så lär det ta betydligt längre tid, dvs tid som huset står mindre skyddat.
 
Milkshaken
Det vanligaste är ju presenningar som man antingen viker över nocken, eller stoppar långt upp under takpannor....
Ta alltid till större presenningar än vad du tror går åt.... Dessa brukar även gå att hyra på hyrcenters...
 
Håller nuvarande entré för vikten av nybygget?
Eller behöver det förstärkas ända nerifrån?
 
Svårt att svara på. Det är ett betongfundament under. Men hur stommen ser ut vet jag inte. Tidigare ägare berättade att det var en kallfarstu tidigare. Bakom panelen har jag skymtat eternitplattor, så det är ganska mkt original där under. Det säger mig att den troligtvis är kraftigt byggd med stående plankväggar, precis som övriga huset. Men det behöver inte alls vara så dock.

Vi ska som sagt riva lite där till våren, byta ytterdörr och så där. Då ser vi nog lite bättre. Däremot har jag inte kunskapen att bedömma vad som krävs för att klara vikten av en tillbyggnad ovanpå.
 
cederbusch cederbusch skrev:
Går i tankar att bygga in balkongen ovansför entren. Fin utsikt, perfekt plats att sitta och avnjuta morgonkaffet på. Men vi gör det aldrig. Däremot skulle ytan inte skada som tillskott till övervåningen. Och det skulle vara snyggare med sadeltak.

Jag är händig och har byggt en del, men när det gäller takkonstruktionen är jag lite försiktigare. Ni som byggt ut så här, är det svårt att göra själv? Var kan jag hitta ngn slags vägledning, instruktion eller liknande?

Om jag skulle be snickare att slå upp själva stommen och taket, vad skulle det mellan tumme och pekfinger kunna kosta?

Bilden visar hur huset ser ut idag, bortsett från att det är ommålat mm.
Hur har allt detta gått? Jag är själv i startgropen för exakt samma sak. Har fått en offert på 145000 och en på 285000 efter rot och det skiljer sig ju sjukt mycket. Därför är jag också fundersam på att leja bort enbart stomme. takläggning och plåtarbete och göra resten själv. Hur blev det, gjorde du du det själv eller lejde du bort det och vad kostade det?
 
K Kesosmurf skrev:
Hur har allt detta gått? Jag är själv i startgropen för exakt samma sak. Har fått en offert på 145000 och en på 285000 efter rot och det skiljer sig ju sjukt mycket. Därför är jag också fundersam på att leja bort enbart stomme. takläggning och plåtarbete och göra resten själv. Hur blev det, gjorde du du det själv eller lejde du bort det och vad kostade det?
Kul att mina gamla frågor fortfarande lever ibland. :)

Det blev inget byggprojekt på balkongen. Och i somras sålde jag huset, så nu är det någon annans sak att fundera över.
 
  • Gilla
henryb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.