Hej!

Jag har skrivit hit innan vill jag minnas, ang bygga in badkar.

Jag var tveksam om lyxskivor kan bära ett helt badkarl med vatten och 2 pers i? Men tydligen så går det om man kör tjocka luxskivor verkar det som(?) (IFall man skall ha ett kar som endast vilar på luxskivorna o inte på sina 4 ben)

Till saken, jag vill ev. köpa ett badkar, ev. ställa det på sina 4 ben och låta benen ta mesta vikten. Tanken är att jag köper luxskivor på 8cm tjocklek och limmar som en ram runt karet, och kanske låter fronten sitta "löst" så det går att ta bort.

Jag vill inte borra i kaklet ifall men vill få bort karet igen. Vilket lim skall man använda och går det att ta bort?! Siliconlim som man limmar upp speglar med går väl inte att få bort? Luxskivorna skall väl limmas mot väggkaklet?

Jag har igentligen 3 frågor ;

1, limmet....funkar det att bara limma o inte skruva?, och går limmet att ta bort från kaklet? (...jag är lite tveksam om att det blir stailitet utan att regla och så, ett badkar rör ju lite på sig om det inte är fastskruvat.)

2, finns det snygga muffar för rörgenomdragningar genom luxskivorna?

3, måste man lägga bruk på luxskivorna? kan man inte limma fast kaklet istället med kakellim? - fast kanske vätan får det att släppa?

Jag är helt ny med detta så alla svar är bra.

 
Jag tror jag har svarat på några av dina funderingar tidigare (?) kanske men vi kör igen.

Du behöver inte fundera på om luxskivorna kan bära hela badkaret. Badkaret SKA stå på sina egna ben och hänger INTE i ramen du bygger av luxskivor. Se till att det blir ett par millimeters mellanrum mellan badkars(under)kanten och kaklet och använd mjukfog för att täcka detta mellanrum. Mjukfogen kommer också göra att badkaret inte rör sig en millimeter, trots att det inte är fastskruvat.

Du behöver alltså inte köpa 80mm skivor för att bygga detta - onödigt dyrt om inte annat.

Dina frågor:

1. Lux-limmet i kombination med deras plastspik är vad du ska använda. Det finns också plåtvinklar man kan/ska använda.
2. Ja det vill jag minnas att jag sett, kan inte peka ut dom på rak arm dock.
3. Törs inte svara - i vissa konstruktioner med luxskivor används fixet som förstärkning runt glasfiberremsor (skarvar, hörnor etc) och det kan man nog inte ersätta. Om man kan limma när man klarat av ovanstående moment får någon annan svara på.

Har du sett att det finns färdiga satser för inbyggnad? Kanske är dom dock orimligt dyra.
 
TACK FÖR SVAR!

Tror det blir dusch :-D Vill inte spika i väggen tror jag. Tror deock min lösning håller utan spik.

Såg några färdiga profiler på dessa luxskivor, kanske skall kolla in dem.

 
Jo en annan sak,

Jag tror nog jag kan endast limma luxskivorna utan spik, jag kommer bygga är "ram" runt karet, ramens 4 väggar sitter ju limmade ihop tillsammans, plus att den kommer fogas med siliconfog längs karet o väggarna. Karet kommer stå på sin egna vikt på sina 4 fötter. Det måste vara enklast och utan att borra i väggarna. "ramen" runkt karet kommer nog vara stabilt nog. Luxskivorna kommer "kilas" mellan karet och rummets 3 väggar, så det sitter hårt fast.

:-D

 
Du kan ju limma luxskivan i kakel
väggen.
Mvh Putte
 
nattugglan11 skrev:
JLuxskivorna kommer "kilas" mellan karet och rummets 3 väggar, så det sitter hårt fast.

:-D
Just detta känns inte rätt, om jag förstår dig rätt. Jag skulle säga att man vill ha gott om plats mellan skivorna och badkaret - så att kaklet får plats. Kaklet ska ligga in under karets kant, inte mot kanten.

Jag tror också att du vill ha ett "lock" ovanpå de stående skivorna - såga ur för badkaret i locket. Detta gör du för att få avställningsytor runt karet.
 
Våran kakelkille byggde in vårat badkar med Wedi-skivor och smältlim efter att karet vägts in och kopplats färdigt på rätt ställe, stora hela skivor runtom och sedan fästes konsoller av Wedi till skivor och kaklad vägg där ovansidorna (också Wedi) sedan limmades på, vet ej om kaklet sedan limmades eller fästes som vanligt, hur som helst avlutades anslutningen till badkaret med en mjukfog
 
MathiasS skrev:
Just detta känns inte rätt, om jag förstår dig rätt. Jag skulle säga att man vill ha gott om plats mellan skivorna och badkaret  - så att kaklet får plats. Kaklet ska ligga in under karets kant, inte mot kanten.

Jag tror också att du vill ha ett "lock" ovanpå de stående skivorna - såga ur för badkaret i locket. Detta gör du för att få avställningsytor runt karet.

Hmmm, varför mellanrum mellan luxskiva och badkar? Kaklet lägger jag exakt så långt det behövs på luxskivans ovansida och lägger den så nära karet det går(med fog sista biten intill karet) Jo, så klart man vill ha karets kant på själva kaklet, men det går ju.

Jo, avställningsyta skulle jag vilja ha, men det verkar inte få plats i mitt badrum, blir kanske en sådan yta intill fotsidan på karet, där blandaren sitter. Ifall jag köper ett lite kortare barkar.

Föresten, om jag inte vill ha luxskivor runt om utan bara på fronten, då bör jag skaffa någon form av gauumi/tätningslist runt om alla aldra sidor eftersom mina väggar inte är spikraka, finns sådan list?
 
Pedda_P skrev:
Våran kakelkille byggde in vårat badkar med Wedi-skivor och smältlim efter att karet vägts in och kopplats färdigt på rätt ställe, stora hela skivor runtom och sedan fästes konsoller av Wedi till skivor och kaklad vägg där ovansidorna (också Wedi) sedan limmades på, vet ej om kaklet sedan limmades eller fästes som vanligt, hur som helst avlutades anslutningen till badkaret med en mjukfog
Har du bilder? :-D

Wedi-skivor, kan det vara samma pryl som lux-skivor tro?

Smältlim, vad är det? Går det att ta bort sen från kakel?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.