Hej,

Efter förra sommarens värme så har tankarna gått i att försöka kyla ner övervåningen i vårt 2-plan + källare hus.
Har kommit över en luft/luft AC där innerdelen var trasig på.

Min tanke är att ta ut värmeväxlaren ur gamla innerdelen, leda luft genom den ner i sovrummen med hjälp av spirofläkt + rör.
Övervåningen har 3st sovrum som önskas kyla.
Tänkte ta luft från hallen och sedan ha 3st utblås i respektive sovrum.
Finns gott om plats på vinden att placera värmeväxlare, rör och fläkt. Alla delar på vinden ska isoleras för att undvika kondens och minimera energiförluster då det blir varmt där när solen ligger på.
Ritning över övre plan i ett hus med position för AC-systemets utblås i sovrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utedelen monteras ute.
Påverkas effektiviteten mycket av avståndet mellan inner och utedel? Kommer vara ca 10meter mellan.

Övriga tanker och idéer?
 
Frågan är väl först och främst om din AC har nog mycket kyleffekt för att ge någon nämnvärd kyla?
 
3,70–3,75kw cooling capacity. Tillräcklig effekt till ca 40kvm?
Hittade öven svar på avstånd mellan inne och utedelen: 6m höjd och upp till 15m
 
Tomture61
Har också varit inne på en LLVP på vinden med spirorör till 3 st sovrum .
Problemen som jag ser det , hur komma åt att serva innerdelen (på vinden) hur ta rätt på kondensvatten (blir mycket)
Var sätta utedelen så avståndet mellan delarna ej blir för långt.

Går kanske att ha 1 utedel med 3 st innerdelar , men återigen , vad göra med kondensvattnet ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har också varit inne på en LLVP på vinden med spirorör till 3 st sovrum .
Problemen som jag ser det , hur komma åt att serva innerdelen (på vinden) hur ta rätt på kondensvatten (blir mycket)
Var sätta utedelen så avståndet mellan delarna ej blir för långt.

Går kanske att ha 1 utedel med 3 st innerdelar , men återigen , vad göra med kondensvattnet ?
Vad tänker du det är som ska servas?
Tänkte sätta ett filter innan fläkt och värmeväxlare, ända jag ser som behöver servas är att bort damm.

Blir det bara kondensvatten vid värmeväxlaren så kan jag dra en slang från den lådan. Frågan är om det även blir kondens i spirorören efter värmeväxlaren?
 
Tomture61
Som du skriver , filterrengöring , men som du nämner det kan sättas lättåtkomligt (y)
Men ibland måste även lameller rengöras från skit/damm.
Du köpte en trasig innerdel så dessa måste kanske servas ibland.
Slangen för kondensvatten måste ha ett fall till ev.avlopp eller utsida av huset , detta kräver nogranhet och en viss höjd för installationen . Blir det bara en liten svacka någonstans blir det stopp i slangen .
 
Redigerat:
  • Gilla
Jim D
  • Laddar…
Första tanken var att bygga in värmeväxlaren i en sluten låda med anslutningar för in/utluft som kyler ner luften.

Hur skulle det vara att med AC:n kyla ner vatten som man sedan cirkulerar genom en kanalkylare?
Skulle då kunna styra kompressorn att hålla en viss temperatur på vattnet och även kunna lagra mer kyla i systemet och få en jämnare kyla ut i rummen?
Fråga: Istället för värmeväxlaren från gamla innerdelen skulle det fungera att enbart ha x antal meter kopparrör i det vatten man vill kyla ner?
 
En vanligt tilluftsdon som räcker till ventilation blir för litet för att bära tillräckligt mycket kyla för rummet. du kommer att märka skillnad, men du kan inte hålla 20 gr. när det är 28 ute. Nu vet jag inte på vilket sätt innedelen var trasig på, eller hur gammal den är. är den nyare kan det finnas logiska larm som löser ut när man bygger om innedelen. Med tanke på hur mycket arbete det är fixa kanalsystem skulle jag rekommendera en färdig LL-värmepump som du kör i kylläge på sommaren. (och värme på vintern) Nackdelen är då att den inte kan kyla flera rum om dörrarna är stängda.
 
Kollade specifikationen för innerdelen, kan uppnå samma luftflöde med kanalfläkt.
160mm var strax under, 200mm var över.

Kommer testa kan inte bli varmare iaf :)
 
@Bamsetroll Hur gick det? (Går i liknande tankar)
 
Ligger fortfarande i planeringsstadiet, dock högaktuellt igen med tanke på värmen

Har dock kommit över en filterlåda likt denna som jag tänkt ha innan värmeväxlaren för att slippa rengöra lamellerna.

Skulle dock vilja ha svar på om kondens enbart kommer bildas när luften kyls ner genom lamellerna som lätt kan ledas bort där eller om det även kommer bildas kondens vid utblåset i rummet och droppa ner på golv?
 
  • Gilla
Paul Z och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
När rören från din värmeväxlare blir kallare än omgivningen så fäller varmare fuktig luft ut på rören , så isolera rören ordentligt.
Om det kommer att bildas kondens på insidan av rören :thinking:
Tror inte det , luften borde redan vara avfuktad + du har en luftström i rören .
 
Redigerat:
  • Gilla
Bamsetroll
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.