Jag lånade en värmekamera och konstaterade att vid övergången mellan innertak och innervägg fanns många köldbryggor. Huset är byggt -75 och jag tror att det beror på en slarvig isolering av ytterväggen vid övergången till taket. Det blåser in vid takfoten alltså. Huset har stående lockpanel som övergår i ett insektsnät (för vindens luftspalt) och sen kommer yttertaket. Vad händer om man skulle bygga ihop panelen med taket? Så att panelens luftspalt fortsätter till vindens luftspalt utan att brytas vid takfoten?
Det känsliga områden skulle då skyddas mot vind och luftspalterna finnas kvar.
 
Hade man luftspalt bakom panelen 1975? Annars tror jag det funkar dvs om det är en luftspalt som inte avbryts av t.ex. massa spikreglar (är det lockbrädor blir det det nog ganska bra men med lockläkt blir det ganska lite).
 
Det är stående panel så det borde finnas tvärgående spikreglar, men under varje lock borde det vara fritt. Varje bräda är 17 cm och överlappet några cm. så det borde bli 10 cm bred luftspalt var 17:e cm.
 
Vad är planen, en extra bred lockstöt eller ska du byta alla panelbrädor?

Jag vet inte när man började med luftspalt, risken är att panelen ligger dikt an typ asfaboard eller papp.

Men med luftspalt tänker jag mig att det funkar, frågan är hur mycket det hjälper bara, blir ju fortfarande luftdrag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.