Fick precis en liten idé som jag tänkte höra om någon vet om den är kompetibel med reglementet.

Som jag förstått det får man fritt uppföra en byggnad på en tomt förutsatt att byggytan inte är större än 15m2 och höjden till taknock är max 3m.

Har precis köpt hus i vilket det ingår sammalngt tre samtaxerade tomter, med egna fastighetsbeteckningar osv. Tomterna ligger så att det överlappar varandra.

Skulle det funka att med stöd för reglerna för friggebodar bygga ett uthus på 45m2 där 15m placeras på respektive sida om tomtgränserna?
 
Till att börja med måste du nog se vad som finns på tomterna först. Du får inte bygga en friggebod på en tomt som inte är bebyggd, och jag har för mig att det är formulerat något i stil med att det skall vara en bostadsbyggnad, så det duger inte med att det kanske finns ett garage redan på en av tomterna, har dessutom för mig att den måste stå i närheten av huset.
 
hempularen skrev:
TDu får inte bygga en friggebod på en tomt som inte är bebyggd,t.
Ok, tack för svaret. Då funkar det inte eftersom den ena tomten är tom och den andra har garaget stående på sig. Synd, hade ju kunnat bli en rejäl bastu med relaxavdelning annars.
 
Det hade inte funkat i alla fall. I friggebodsbestämmelserna står det: "Friggeboden ska vara fristående. Den kan alltså inte byggas ihop med en annan byggnad."
 
Är det jätteviktigt att du inte ska söka bygglov? En sån anläggning som du beskriver kommer ju i vilket fall att gå på flera hundra tusen. Då kan du väl lika gärna spendera några tusenlappar på ett bygglov. Då får du dessutom andra möjligheter. Som att kunna bygga högre än tre meter, t.ex.
 
Dessutom ska ju friggeboden sta 4.5 meter från tomtgränsen bara för att punktera det hela lite mer.
 
mats_o skrev:
Dessutom ska ju friggeboden sta 4.5 meter från tomtgränsen bara för att punktera det hela lite mer.
Fast det gäller ju inte om man har grannens tillstånd att sätta den närmare, och tillståndsbiten lär kanske inte bli ett problem i detta fallet när man är sin egen granne :)

Finns det någon regel hur nära friggorna får stå varandra? Med inåtgående dörrar och 10 cm mellan ytterväggarna så man kan kliva mellan kanske man kan kringå reglerna, även om bygglov låter enklare och bättre.:rolleyes:
 
Då bordet det ju gå lite lättare ja :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.