Hej!
Jag håller på att göra om en tvättstuga till ett gästrum och ska göra ett installationsskikt på väggen. Inkommande vatten till rummet kommer genom två RiR genom taket som sen är inkopplade till blandare och tvättmaskin.

Andra ändan av rören är oklart var dom går. Antagligen är dom kopplade någonstans i taket då det inte finns några andra pex rör att hitta och att jag sett förra ägaren gjort samma sak i ett tidigare badrum.

Så min fråga är hur jag nu gör med kopplingarna?
Jag vill inte gärna göra en dold koppling (även om andra ändan uppenbarligen är det). Jag kan inte dra nytt för då måste jag plugga befintligt dolt och jag kan inte ha det kvar.

Jag skulle kunna koppla dolt men med en inspektionslucka. Golvet är källargolv med närheten till brunn så det kan inte bli större skada än att installationsväggen blir skadad om en läcka skulle uppstå.

Helst skulle jag vilja hitta en godkänd lösning.

//Simon
 
  • Vattenrör och slangar installerade på en ljusblå vägg, med några föremål placerade på en hylla nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Proppa dom i nivå med taket och sätt en liten låda runt om. Måla i samma färg som taket eller taklist.
 
  • Gilla
Bröstmjölk
  • Laddar…
Krilleman
Genomföring i tak har varit godkänd i alla tider.

Öppna upp taket och kika hur det ser ut under.

Sen kan du lugnt klamma upp rören med 4cc (6cc-kravet gäller inte i tak) och låta endast skyddsrören passera gipsskivan.

Övergång med någon typ av ballofix och dra ner 15mm krom på vägg.

Klart.

Ovan 2 meter är godkänt genom tak.

Regelverket säkervatten är offentligt.
Bra kvällsläsning om man har hus!
https://sakervatten.se/wp-content/u...2C*MTcyMTQxNjM4OS4xLjEuMTcyMTQxNjM5My4wLjAuMA..
Illustration av ett badrum med inritad yta för dusch som sträcker sig 2 meter från golvet. Texten "Plats för dusch" markerar duschområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svaren, men jag ser att jag var otydligt i min beskrivning.

Rummet som idag är en tvättstuga ska delas upp och bli tvättstuga och ett gästrum. Där takgenomföringarna är idag är delen som ska bli gästrum och till vänster ska det förbli tvättstuga.

Rören behöver därmed dras vidare till tvättstugedelen och då vill jag ha det bakom ett installationsskikt för att dölja rören i gästrummet.

Att rörgenomföringen är i taket har jag ingen åsikt om utan vart andra änden på den befintliga installationen kommer ifrån.

Att plugga rören precis vid taket och ha en litet låda runt skulle varit en bra lösning och sen dragit nytt till tvättstugedelen.

Nu blev det dock så att jag redan gått på lösningen att skarva med RiR och sen sätta en inspektionslucka vid skarvningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.