Fönstret är borta sedan länge och sitter numera inte i yttervägg. Från insidan däremot, finns fönsternishen kvar som en kvadratiskt fördjupning i väggen. Denna ska byggas igen och en TV ska monteras på väggen. Hur bör konstruktionen se ut och hur får jag till det så att inget syns på väggen efter bygget?

Jag tänker mig reglar uppe och nere som tre lodräta reglar fästs på (dimension?). Utanpå dessa fäster jag dubbla skivor (plywood+gips?) som inte riktigt sätts i nivå med den omkringliggande väggen utan någon mm in så att bredspackel sedan kan fylla ut och få konstruktionen att smälta samman med omkringliggande vägg.

Funkar detta hållfasthetsmässigt? Är det ett vettigt sätt att få fönsternishen att "försvinna" i väggen?

/Fredrik
 
Hur är omkringliggande vägg konstruerad?
 
Hej,
det är lättbetong.

Med vänlig hälsning, Fredrik
 
Mura med leca och putsa och måla.
 
  • Gilla
Granngubben
  • Laddar…
Din konstruktion funkar utmärkt. 45x70 som reglar räcker gott skruva fast dom med lättbetongskruv.
 
Ok tack för svar. Om jag väljer att använda skivor (enklare? och duger nog eftersom väggen numera är inomhus) vilken typ och hur få det att smälta in i omkringliggande vägg?

/Fredrik
 
FStrandberg skrev:
Utanpå dessa fäster jag dubbla skivor (plywood+gips?) som inte riktigt sätts i nivå med den omkringliggande väggen utan någon mm in så att bredspackel sedan kan fylla ut och få konstruktionen att smälta samman med omkringliggande vägg.
Du måste näta med glasfiberväv, annars uppkommer sprickor och fönsternischen kommer att "synas". Jag hade nog använt kraftigare nät som 145 g/m2. Alternativet att köra med vanliga glasfiberremsor, dock dubbla lager faller på att du inte får tag på minst 20 cm breda remsor.
 
Tack för det tipset! Måste nätet/remsorna vara minst 20 cm breda alltså? 10 cm på varje sida om skarven.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.