Är det någon som har erfarenheter av att ha mura tytong oktober till januari? Är det lämpligt ?

/Jörgen
 
Mura ska man absolut inte göra ifall det handlar om en enskiktsvägg. Du får massor av köldbryggor på det sättet och går miste om materialets fina isoleringsegenskaper. När du handlar Ytong ingår det speciellt lim i priset. Dessutom har blocken så fin passning att du inte får in mer än 1-2mm lim/betong emellan.
 
Hej!
Jo, joen 1, vi försöker att förstå samma fråga. I vårt fall kommer förhoppningsvis huset att vara "limmat" innan det blir för kallt men troligtvis kommer vi inte hinna putsa eftersom putsen vi kommer att använda bara klarar ner till +-0 grader eller +5 grader beroende på vilken typ man väljer. Lösningen blir annars vinterbygge med alla kostnader som det för med sig: täcka in huset (typ tält? svindyrt) med uppvärmning innanför. Både putsen och även "limmet" som används till lättbetongen måste hålla en viss temperatur. Finns det inte något proffs här som har varit med om att bygga lättbetong/putsa (typ i november). Enligt putsleverantören brukar putssäsongen i Stockholm normalt sträcka sig över hela november, vad säger ni med erfarenheter av detta? Och hur går det med fasaden om den kommer att behöva stå tills det våras igen?
::) ::) ::) :p
mvh stenhus05
 
Jag här läst att man kan blanda i frostskydd i limmet så att man kan limma med temperaturer ned till -20grader.
Kan man det så skall man väl inte behöva täcka så mycket förutsatt att det inte regnar.

Detta gäller även puts Maxit har denna produkt. Är det någon som har använt frostskydd?

/Jörgen
 
Hej

Inga egna erfarenheter men enligt litteratur och "proffs" räcker inte ENBART frost skydd.
Du behöver även varmvatten och varma block.

Som stenhus05 skriver verkar det som att tält med värme samt frostskydd för att det ska gå vägen.

Sen har jag också för mig att lättbetong inte klarar vatten och minusgrader så bra som Leca.

Själv kommer jag att vänta (hur tråkigt det än är) till våren för att mura opps limma lättbetongväggarna.
Källaren är klar, alla plattor gjutna (snart) och bjälklaget är gjutet. Bilder kommer snart på hemsidan.

Återstår att städa undan och förbereda för nästa vår.

Said


 
joen1 skrev:
Jag här läst att man kan blanda i frostskydd i limmet så att man kan  limma med temperaturer ned till -20grader.
Kan man det så skall man väl inte behöva täcka så mycket förutsatt att det inte regnar.

Detta gäller även puts Maxit har denna produkt. Är det någon som har använt frostskydd?

/Jörgen
Hej du glade provare...

Om du bygger i ISOLECA så slipper du alla bekymmer ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.