Finns det några som planerar att bygga eller håller på att bygga i Sundsvall?

Vore kul att få lite diskussionspartners om smått och stort.
 
Hej!
Vi står i tomtkö, misstänker att ni gör detsamma?
Har inte några referenser/erfarenheter ännu, har dock tagit kontakt med rätt många leverantörer och fått lite kalkyler. Vissa har dock inte ens bemödat sig med att skicka katalog.. Vi skulle allra helst hitta en tomt på Haga men då får vi nog vänta ;) så Mårtensro är ett alternativ.
/Ulrika
 
Lovis, nu blev jag nyfiken... Från vilka leverantörer var det mycket förseningar osv i Granloholm? Jag har bara hört från folk som byggt Älvsbyhus och Sjödalshus där och båda dom verkade nöjda!
Enligt de svar jag fått är förutom Älvsbyhus i alla fall LB-hus, Willa Nordic, Sjödalshus och Trivselhus villiga att bygga på totalentreprenad i Sundsvall. Har du fått annan information?
/Ulrika
 
Vi har varit en första runda hos ett antal husleverantörer. En del endast via telefon. De indikationer som jag fått är att de "löser entreprenaden". Sedan om det är total-/general-/delad entreprenad får väl närmare kontakter utvisa.

Sedan har jag en gissning att när Mårtensro börjar säljas, så kommer leverantörerna öka ansträngningarna för att få till affärer, eftersom det är ett så pass stort område. Min gissning är att det ligger nära tillhands att ta ett hus där man kan få en referens. Mao, om exempelvis Anebyhus sålt in 3 villor där, kan det kanske bli tryggare för köparen att välja en leverantör som någon annan redan synat i sömmarna.

Vi var i kontakt med Anebyhus och där fanns det en ny försäljare som officiellt inte representerar Anebyhus förrän 1/9. Tidigare har Anebyhus inte haft försäljning norr om Stockholm under några år.

Vi tyckte att deras hus 913 var en bra grund att utgå ifrån. Har bett å få en kalkyl på detta för att se vars man hamnar.

Phu, det är en lång väg att vandra, men som vi ser det så är beg huspriserna så pass höga att det finns ingen som helst rimlighet att köpa ett 20-30 år gammalt hus, när man kan bygga nytt så pass nära staden. Tycker nog att mäklarna bitit sig själva i svansen när de slänger ut ett hutlös pris på en orenoverad 70-tals villa, för att två veckor senare sänka priset med en kvarts mille!
 
Lovis: Jag tror att Sjödalshus ligger hyfsat i pris, definitivt lägre än Willa Nordic i alla fall. Det kan vara värt att kolla upp.
andersbyggahus: Ja vi har också kommit fram till att med de huspriser som gäller för ett någorlunda centralt begagnat hus så känns nybygge som ett bättre alternativ för oss. Helst när man förmodligen vill göra om det mesta i alla fall ;D!
Erik: Det låter ju otroligt billigt, förmodar att du gör mycket själv?
 
Ulrika: Vilka leverantörer har ni haft kontakt med, och vilka erfarenheter har ni så långt?

Vad letar ni efter för typ av hus?
 
http://www.sundsvall.se/net/Sundsvall/Kommunen/Bygg+och+bo/Sm%e5hustomter hittar du information om tomterna.

Dyrt å dyrt...
Vid en förenklad kalkyl så ger en villa från 1979 med ett pris på 1650000 samma månadskostnad som en ny för 230000. Ser man 20 år fram så har man nog lagt ned en och annan krona mer på det gamla huset. Å sen får man ju välja allt själv!

Vi har bott i ett 70-tals hus och det som känns tråkigt med att köpa begagnat är att hela huset är inte i fint skick samtidigt. Om man totalrenoverar köket, så känns det tråkigt att sedan gå in i badrummet, som kanske är 20 år gammalt...
 
DanielO: På Mårtensro släpper de 58 tomter, vilket är ganska många på en gång. Vi ställde oss i kö i början av sommaren och fick plats 46. En hel del kommer nog att droppa av när det kommer till kritan, så jag tror nog att ni ska ha rätt goda förhoppningar om det är där ni vill bygga.

Angående kalkyler så skickade Ä-hus ut ett förslag till alla i tomtkön på Mårtensro, citat:

"Hustyp: 1½ plan, 101,5 m2 + 53 m2 inredningsbar övervåning i modellerna Höner/Lodur/Mimer/Oden + E25, Carport/förråd inflyttningsklart (inklusive tomt, anslutning, markarbeten, myndigetsavgifter mm.)

Total produktionskostnad 1310000

Med 70000 i kontantinsats blir månadskostnaden ca: 6130 inklusive räntor och driftkostnad, amortering tillkommer."

Även om detta inte är drömhuset för alla, så får man inte mycket begagnat för den månadskostnaden! De hus som är billiga, ligger utanför stan och då kanske man får räkna på två bättre bilar etc.

Ville egentligen bara poängtera att ett nytt hus inte behöver vara orimligt, om man inte har så stora krav, men om man inte är insatt så låter det givetvis mycket dyrare att bygga nytt. Vi har som sagt bott i ett 70-tals hus och vet att det försvinner pengar både här och där bara för att bibehålla standarden. Ska man sedan byta kök eller renovera badrum, då måste man ta till den stora plånboken själv, för banken är inte så glada för att hjälpa till alla gånger...
 
Ville bara tipsa om annonsen i dagens ST från LB-hus mfl.
Ett seminarium för nybyggare, nästa torsdag.
 
Nu är mina geologiska kunskaper ganska begränsade, men vad jag sett på kartor och i verkligheten så är det ganska liten lutning överlag. Det finns en liten bergsås som går ut mellan det södra och norra området, men där är det inga tomter planerade.

Enligt planen så får endast cirka 20 av de ursprungliga 63 tomterna bebyggas med hus med mer än ett plan. På vissa tomter får man bygga sluttnings om man vill.

Något köptvång på tomterna kan jag inte tänka mig att det är...
 
Tomtpriser

185000 + ca 86000 för VA- och elanslutning
 
Den typ av hus vi tittar på är i princip bara enplanshus, och vill gärna ha ryggåstak.

Har fastnat lite för villa Vipan från LB-hus, har fått ett pris på lite drygt 1,8 inkl tomt och avgifter men exkl. garage.

Sen har vi fått två kalkyler från Trivselhus, de verkar ligga hyfsat i pris. Även Willa Nordic har vi fått ett pris från men dom verkar lite dyrare. Dessutom läste jag här på forumet att man varnade för deras säljare i Sundsvall..

Ja snart kan man knappt hålla isär alla.. Götenehus, Faluhus mfl tar inte på sig totalentrprenad (i alla fall inte här uppe) så dom har vi lagt åt sidan pga det.

Det vore ju bra om man kunde pressa priserna en aning om man är flera som väljer samma leverantör..

/Ulrika
 
Ulrika: Vi är oxå ute efter enplans, gärna med ryggås, eller något annat som bryter det traditionella...

Vi har låst på att vi vill ha både v-rum och ett allrum, vilket sållar bort många av 1-planshusen tyvärr.

Just nu har vi ett modifierat Anebyhus 913 och ett modifierat Sjödalshus som "arbetsmaterial". Väntar från kalkyler från Anebyhus, och ska träffa Sjödalshus nästa vecka.

Anebyhus har faktisk en hel del trevliga 1-plans med humana priser.


Alla: Undrar om samköp kan pressa priserna, någon här i forumet som vet någon som faktiskt lyckats???
 
Eftersom vi ligger (långt) efter i tomtkön, kan jag givetvis inte avslöja vilket min favvotomt är  ;)

Vi väljer enplans pga en orsak: trappan! Dessutom inser vi att när det är dags för oss att "vraka" så är det nog bara 1-planstomter kvar, lika bra att ställa in sig på det från början.

Hur man än gör så är allting som man ska ha på fel våning. Man behöver två tandborstar, två skötplatser, lite reservbarnkläder både uppe och nere. Bara för skoj skull så gjorde jag ett streck på en tavla varje gång jag kom ner för trappan under en "normal" söndag. Vid kvällens slut hade det blivit 18 stycken...

Tomterna på Granloholm är mindre än på Mårtensro, vilket gör sitt till, men givetvis är ytan på mark en nackdel för 1-planshusen.

Hörde någon som sa att för 150 m2 boyta så är ett motsvarande 1-planshus 150 000 dyrare.
 
Det verkar som om vi börjar bli några iaf, som har en hel del att ge/få från varandra. Denna tråden kan bli ganska lång, med tanke på att byggstartdatumet ligger en bit bort i tiden...

Eftersom många av oss (antar jag) är ivriga Internetanvändare, så startade jag en community på MSN och vi kanske kan diskutera vidare där om sådant som är specifikt för just "vårt" område.

Det är kanske lite tunt nu i början, men efterhand kan det kanske komma att bli bra snurr på ett sådant forum.

Forumet finns på:
http://groups.msn.com/fcovsrf6b6iqmj8dkdmn1cu6l7

Man måste ha en Hotmail adress eller Passport för att kunna gå med.

Vi syns där, om ni är intresserade!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.