Hej,
Har eventuellt ett projekt som vi funderar på att sätta igång om något/några år. Vi har blivit ombedda att bebygga en tomt i södra Spanien och det verkar ju lockande. Rent tekniskt/kostnadsmässigt borde det bli lättare, billigare. Det som skrämmer oss lite är det byråkratiska. Är det någon som byggt/bott i Spanien och kan berätta lite om sina erfarenheter och ge lite råd om vad man bör tänka på?

mvh
David
 

Prata Spanska är det första jag kan tänka mig för att kunna förstå alla texter och avtal man ska skriva på.

 
David skrev:
Hej,
Har eventuellt ett projekt som vi funderar på att sätta igång om något/några år. Vi har blivit ombedda att bebygga en tomt i södra Spanien och det verkar ju lockande. Rent tekniskt/kostnadsmässigt borde det bli lättare, billigare. Det som skrämmer oss lite är det byråkratiska. Är det någon som byggt/bott i Spanien och kan berätta lite om sina erfarenheter och ge lite råd om vad man bör tänka på?

mvh
David
Mina föräldrar bor i Spanien och har köpt först en radhus som höll på att byggas, sen en villa som var färdigbyggd, och sedan en lägenhet som höll på att byggas. I Spaninen byggs det lite när man har pengar, sen kan ett bygge stå övergivet ett år tills det finns nya pengar. Fast ni skulle bygga helt i egen regi eller?

Lära sig språket är det första, viktiga! förslaget! Spanjorerna pratar rent generellt väldigt dålig eller ingen Spanska alls. Inte de som är födda innan ungefär 1975 i alla fall.

Sedan om du har lite mer specifika frågor så vidarebefordrar jag dem gärna!

Lycka till! :D
 
Det viktigaste ordet är "Mañana" .
Det är ett byggvokabulärets schweizerkniv, och används så fort byggherren frågar om vad det vara månde.
 
fia_mstd skrev:
Spanjorerna pratar rent generellt väldigt dålig eller ingen Spanska alls.
Vad pratar dom då ???. Galli-ma-tias ;D
 
Hammarn skrev:
Äsch, immobil hann ju före... ;D
Nu igen ;D
 
fia_mstd skrev:
Mina föräldrar bor i Spanien och har köpt först en radhus som höll på att byggas, sen en villa som var färdigbyggd, och sedan en lägenhet som höll på att byggas. I Spaninen byggs det lite när man har pengar, sen kan ett bygge stå övergivet ett år tills det finns nya pengar. Fast ni skulle bygga helt i egen regi eller?

Lära sig språket är det första, viktiga! förslaget! Spanjorerna pratar rent generellt väldigt dålig eller ingen Spanska alls. Inte de som är födda innan ungefär 1975 i alla fall.

Sedan om du har lite mer specifika frågor så vidarebefordrar jag dem gärna!

Lycka till! :D
Jag kan verkligen inte låta den passera...
Vilket språk skall man lära sig om spanjorerna inte ens pratar spanska ;)
(Jag förstod att du menade engelska, och det har  du rätt i)

Edit: Skit också, skulle postat först och skrivit nedanstående sedan...

Jag har en kompis som jobbar som byggledare i Valencia, och det är inte alltid en dans på rosor kan jag säga.
Han upplever samma misstänksamhet och samma rasism som valfri spanjor gör i Sverige.
"vad är det för utbildning?"
"Ni kan väl bara skruva ihop IKEA-möbler?"

Han är civilingenjör V. med ett par år på JM i bagaget innan han åkte ner. Dessutom är han gift med en spanjorska och pratar flytande spanska.
Han är dessutom en av de driftigaste personer jag känner...

Så det är ingen lek att komma som svenne till spaggeland heller...
Och dessutom är det längre till Polen :)

Men kör så det ryker David!
Det känns som att du om någon kan greja det.
Och du har ju oss som en aldrig sinande kunskapsbank.
Glöm inte det!

 
Ja, man vet aldrig. De som är födda före -75 i Spanien kanske inte pratar alls??!! ;D Fast då lär det ju inte hjälpa att man själv gått kurser och på knaglig spanka kan uttrycka sig... Kul var det i a f. :D
 
Äsch! Span-S-ka heter det ju!
 
Snacka om att det här forumet är överbefolkat med hungriga vargar som vid minsta svaghet vräker sig över en...

Jag lider med dig fia...

Skaffa en meningsfull livssysselsättning era forumparasiter ;) (Skall jag säga?!)
(Bitter för att jag inte han först helt enkelt.)
 
;D ;D ;D ;D ;D
 
Hammarn skrev:
Nix, det gällar ju bara verbala förseelser. Om någon ser ut att ha satt in ett fönster upp och ner då håller vi självklart tyst... :-X  ;)

David, sorry för trådnappningen.
Kan det ha något att göra med att vi egentligen inte kan ett smack om att bygga, utan spenderar tiden här istället...
Alltså ser vi inte om ett fönster är upp-och-ner :p
 
Hammarn skrev:
;D ;D ;D

Någon på träffen igår muttrade något om att arbeta som byggledare? ???  :) ;) :D  ;D
Måste man kunna saker för att arbeta med dem???
;D ;D ;D
 
Råd till David: En bekants bekant sitter fast med en investering i ett bygge som stannat p.g.a. korrumption och diverse lokalpolitiska åtgärder i Spanien. Deras sent inskaffade visdom är att man bör ha ett lokalt juridiskt ombud innan man börjar.
 
Hörrni språkfascister! ;) Eller hur 17 det nu stavas. Naturligtvis menar jag att de inte pratar så himla bra ENGELSKA!!! Tur för David att HAN inte hunnit resta, då hade han minsann inte fått några tips inte! *muttrar*

Jaja, skönt att kunna förgylla er dag! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.