Hej!

Ska själv bygga nytt i Mörarp och håller på och bestämmer oss för husleverantör, vilket inte är så lätt. Förmodligen blir det ett 1-plans.

Det jag undrar är; vad bygger ni andra som ska bygga på t ex "Pepparkvarnen"? Jag vet inte hur man får reda på sådant och det vore ju synd om jag var den enda som byggde 1-plans där... :)

Tacksam för svar. Vill ni inte svara här, så släng ett mail till

emil@slamsweden.com

Emil/Linda
 
Titta på billigare alternativ som Hjältevad och Alvsbyhus eftersom att det kan vara svårt att placera lånen i den regionen. Produktionskostnaden får ju inte överstiga vad ni kan låna för.
 
Vi har byggt ett lite dyrare hus( stenhus ) i Marieholm och det stället är väl inte känt för sina dyra hus. Banken färs och frosta var villiga att låna ut 90% av produktionskostnaden, men ville bara ge 75% i bottenlån, resten topplån. pga läget ( i slutändan blev huset värderat till nästan produktionskostnaden och vi fick 85% i bottenlån).
Han som värderade huset kom från eslöv och kunde marknaden, och gav en värdering på +-200000 från produktionspriset på vårt hus om vi skulle ha sålt vid årskiftet. Alla lån bestämdes alltså utifrån hans värdering, inte vår produktionskostnad och som tur var låg de mycket nära varandra. Om man skulle ha byggt ett stenhus på en mer attraktiv plats borde man ha fått en högre värdering.
Det ligger något i vad volvo säger, men har man en god buffert med pengar så finns det många andra hus att välja på och varför inte ett stenhus!!!.
 
Hej,

Vi har också för avsikt att bygga i Mörarp och det är svårt att välja modell. Är det någon som har tips om vad man kan bygga där. Vi har fått tomt i Saltkaret.
 
Hej!
Vi kommer att bygga ett en-plans ca 130 KVM (eftersom det är det största du får bygglov till, 150KVM utvändigt)
Vi väljer i veckan nu mellan Trivselhus och Myresjöhus. Det handlar ju så klart om vad du vill betala. Det skiljer ju runt en halv miljon mellan t ex ett Älvsbyhus och ett Myresjöhus. Vill du bygga billigare, titta även på Myresjöägda Smålandsvillan. Eksjöhus EgnaHems-serie verkar trevlig den med, vi valde bort dem eftersom skillnaden upp till de jag nämnde innan, inte blev så stor som jag trott.

Du kan givetvis bygga större än 130 KVM men i så fall 1 1/2-plans! :)
 
Monoman, vilken husmodell har du tittat på hos Trivselhus? Vi tycker att de har fina hus och skulle klart kunna tänka oss att bygga med dem.
 
Hej!

Jag har skrivit på med Myresjöhus, kommer att bygga ett Landsort med en del förändringar. Myresjöhus koncept tilltalade mig i dessa blufftider, med konstiga entreprenörer etc. Prismässigt ingen skillnad heller från Trivselhus. Vi hade ritat med Trivselhus och allt men sen uteblev svaret med pris och ritning och jag ville teckna med Myresjöhus innan prishöjningen så...

Dessutom är Michael Malmgren på Myresjöhus i Helsingborg en veteran i spelet, han verkar ärlig och har svar på allt. Känns än så länge tryggt att bygga med honom.

Trivselhus har en del grejer i standard som inte Myresjö har, som rostfria apparater, jordvärme, centraldammsugare och larm. Dessutom lite mer exklusiva blandare etc. men för mig är det viktigare med ett välbyggt hus utan fel och med rätt garantier. Dessutom är ovan nämnda grejer en förhandlingssak. :)
 
Monoman, lycka till med huset. Vi har för avsikt att göra precis tvärtom, vi väljer Trivselhus. Vi har nu väntat på en offert från Myresjöhus i snart en månad utan att de hört av sig så vi tröttnade.

Är det fler än vi som tänker bygga ett 1 1/2 plans hus i Mörarp?
 
Hehe, antar att jag fick fel säljare på Trivselhus. :)

Var det Hbg Myresjö kontoret som inte svarade dig med offert??

Han har varit så j-a "på" oss med mail osv så jag tycker det låter konstigt..

Jaja, lycka till du med, Trivselhus gör ju kanonhus de med.
 
Ja, det var Myresjöhus i HBG som inte fick loss tummarna. Men det gör inget nu vi kör ju vidare med Trivselhus dock ett 1 1/2 plans hus. Vet du om det är fler än vi som kommer att bygga 1 1/2 plans ute i Mörarp?
 
Hej,

Det enda jag känner till är att på Pepparkvarnen har tre bygglov skickats in, varav ett är 1 1/2. Jag tror det var Älvsbyhus allihopa.

Men på Saltkaret vet jag inte. Har bara sett en Värsåsvillan-skylt än så länge där ute.

Har ni Per eller Lars som säljare på Trivselhus?

Vi har också funderat mycket på 1 1/2 plans och är faktiskt inte helt färdiga med valet av husmodell, bara att vi bygger med Myresjöhus. Jag misstänker att 1 1/2-plans blir för dyrt för oss, hade kunnat tänka mig ett Kornett annars. Men vi får se! :)
 
Vi har kontakt med en säljare i Malmö och inte med HBG kontoret. Servicen har varit utomordentligt bra. Vi var också inne på att bygga ett Kornett via Myresjöhus men det blev för dyrt.

Jag har också sett att Värsåsvillan satt upp några skyltar och att de håller på att bygga ett hus nära Bjuvsleden.

Har du förresten någon e-mail adress som jag kan nå dig på så slipper vi kommunicera via detta forum?
 
Vill varmt rekommendera Sandra eller Jan på Eksjöhus i Helsingborg.

Bra service och duktiga entreprenörer.
 
Jag och min sambo har skrivit ett entreprenad avtal med Modulenthus. Vi ska bygga en 1 1/2 plansvilla på Pepparkvarnen 7.
Det kommer bli en vit putsfasad med grått tak om allt går som vi tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.