O
Vi överväger möjligheten att bygga en komplementbyggnad på minst 6,5x30 meter för att använda som förråd och verkstads- och hantverksutrymme. Funderingen är om den skulle gå att bygga i etapper över tid. Tanken är i princip att bygga en stor tom oisolerad låda med tak och yttre fasad i slutgiltigt skick. Detta skulle täcka det omedelbara behovet av att kunna förvara bilar, båt, husvagn, maskiner, och snickra/svetsa, osv. samtidigt som det i framtiden kan delas av i flera rum med riktigt golv, isolerade väggar, osv.

Jag kan ingenting om mark- och grundarbeten så jag undrar följande: Är det möjligt att göra göra en grundkonstruktion med bara yttre stödmur, som tillåter att man sedan undan för undan vid behov kan gräva ut och anlägga platta på mark i flera steg med några års mellanrum?
 
Ja.
Det finns många äldre hus och lador som fått golv och inredning/användningsområde ändrat på motsvarande sätt.

Tänk princip hus med källare, alt krypgrund med snudd ståhöjd. Då har du en grundsula & mur som sträcker sig nedåt en bra bit. Källare med långa väggpartier utan stödjande tvärväggar får kontreforer för att inte tryckas in av marktrycket. Har du det + dränering, så måste du kunna gräva dig ner tillräckligt långt senare för att lägga t ex makadam, isolering och gjuta platta utan att riskera underminering eller ras.
 
O Steamboy skrev:
Vi överväger möjligheten att bygga en komplementbyggnad på minst 6,5x30 meter för att använda som förråd och verkstads- och hantverksutrymme. Funderingen är om den skulle gå att bygga i etapper över tid. Tanken är i princip att bygga en stor tom oisolerad låda med tak och yttre fasad i slutgiltigt skick. Detta skulle täcka det omedelbara behovet av att kunna förvara bilar, båt, husvagn, maskiner, och snickra/svetsa, osv. samtidigt som det i framtiden kan delas av i flera rum med riktigt golv, isolerade väggar, osv.

Jag kan ingenting om mark- och grundarbeten så jag undrar följande: Är det möjligt att göra göra en grundkonstruktion med bara yttre stödmur, som tillåter att man sedan undan för undan vid behov kan gräva ut och anlägga platta på mark i flera steg med några års mellanrum?
Kul projekt. Jag hade försökt se till att ha takhöjd nog för att få in en liten grävare.
 
O
Toppen! Då kan jag tänka och planera i de banorna utan att mark- och grundentreprenören idiotförklarar mig när beskriver vad jag vill.
 
Hmm, det är nog inte otänkbart att entreprenörer m fl idiotförklarar dig likväl. Det är inte smärtfritt att tänka utanför boxen.
Kör hårt! :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.