Hej.

Jag har tänkt bygga i enlighet med detaljplan.
Kommer kommunen att kontakta mina grannar innan och/eller efter bygglovets beviljande för synpunker mm?

Gus.
 
I Göteborg där vi ska bygga så var det mitt ansvar att delge grannarna ritningarna på huset. Kan säkert skilja från kommun till kommun. Detta skulle ske efter bygglovet klubbades. Då har berörda grannar 3 veckor på sig att överklaga kommunens beslut.

Vi håller oss inom detaljplan på alla sätt. Tyvärr anser inte grannarna att detaljplanen är rättvis och har överklagat vårat bygglov som vi fick av kommunen. Vi har en generösare/äldre dettaljplan på vår tomt än vad grannarna hade när dom byggde.
Ärendet ligger därför hos länsstyrelsen med 10 mån. handläggningstid...
Vad jag vill säga med detta är att det inte är någon som helst garanti att bara för man håller sig inom detaljplanen kan det ändå bli trubbel med grannarna, tyvärr. Åtminstone att bygget blir försenat som i vårat fall. Lycka till!
 
Vi håller oss också inom detaljplan på alla sätt, men för oss har det tagit fyra månader att bara FÅ UT bygglovet (fick det beviljat idag! :D ). Detta på grund av att grannarna involverades redan i processen för bygglovsansökan, och en av grannarna har lämnat in synpunkter i tre-fyra omgångar, och har därmed försenat byggstarten. Så nu väntar vi i tre veckor på att se om en överklagan av bygglovet dyker upp, och därefter är det bara att invänta länsstyrelsens beslut...

Så jag instämmer med föregående talare; att ni bygger enligt detaljplan är ingen garanti för att allt går smärtfritt. Men jag håller tummarna att dina grannar inte är lika envisa som våra :)

Lycka till!
 
Redigerat:
Att man meddelar grannarna att ett bygglov är på gång innebär att man slipper sena överklaganden.
Att grannen skriver på ritningen innebär inte att de godkänner, utan att det tagit del av informationen.
Utan underskrift kan grannarna överklaga upp till 10 år efter beviljat bygglov.
Av denna anledning vill många kommuner helgardera och få påskrifterna innan.
 
Vi bygger inom kommuns detaljplan och har lagt huset i samråd med stadsarkitekt men en granne har överklagat utsikten så nu har vårt ärende gått genom länsstyrelsen där de fått avslag på inhibition och slutligt beslut...och är nu uppe i länrätt där det slutliga beslutet inte är klart än och de har dessutom fått prövningsstillstånd till kammarrätten.
Så mitt råd till dig...hör med berörda grannar innan du börjar bygga.
 
B
gus
ett tips är ju att prata med dina grannar också.
man vill ju bli goda grannar.
visa dom ritningen på ditt hus.
 
Vår nya granne som bygger just i denna stund har helt struntat i att fråga grannarna eller att följa sitt eget bygglov eller detaljplanen. Ett litet nätt förråd under huset som inte finns med på bygglovet. Enligt detalplanen så får det vara max 120 kvm i två plan, på detta kommer två våningar att placeras!
Får se vad kommunen gör...
IMG_3060_disp800.jpg
 
I vårt område gjorde man på liknande sätt. Max två våningsplan står det i detalplanen men det blev två våningsplan + källare. Källaren skapade man genom att fylla upp marken runt huset så att det numer står på en konstgjord kulle.
 
ok, tack för svaren....

Om vi får ok på vårat bygglov från kommunen och detta är inom detaljplan skall då grannarna kontaktas ändå för att få chansen att överklaga eller hur funkar det?

Gus.
 
gus1:
Hur har det gått för er? Kontaktade ni grannarna?

Med facit i hand och den erfarenheten vi har fått efter alla vändor i länsstyrelse, länsrätt, kammarrätt och nu regeringsrätt så skulle vi ha kontaktat råGrannarna, de berörda, INNAN vi började bygga. Även om det är detaljplanerat.

Enligt vår stadsarkitekt är det på gång en förändring i lagen vilket är bra för framtida husbyggare och man får väl hoppas att bygglovet vinner laga kraft direkt vid Kommuns bygglovs-godkännande. I alla fall om man bygger inom detaljplanerat område.
Vill man överklaga till högre instanser så bör det också kosta en rejäl slant.
I och med det kanske man eliminerar alla okynnesöverklaganden.
 
Redigerat:
Elkhorn skrev:
I vårt område gjorde man på liknande sätt. Max två våningsplan står det i detalplanen men det blev två våningsplan + källare. Källaren skapade man genom att fylla upp marken runt huset så att det numer står på en konstgjord kulle.
Om det står plushöjd på FG i bygglovet och markritningar så får han göra så utan att det räknas som våning!

"9 § När det i plan- och bygglagen (1987:10) eller i föreskrifter eller beslut som utfärdats med stöd av lagen meddelats bestämmelser om byggnadshöjd, källardjup eller antal våningar gäller följande, om inte annat särskilt anges.
Byggnadshöjden och källardjupet skall beräknas från markens medelnivå invid byggnaden. Om byggnaden ligger mindre än sex meter från allmän plats, skall dock beräkningen utgå från den allmänna platsens medelnivå invid tomten, om inte särskilda omständigheter föranleder annat.
Byggnadshöjden räknas till skärningen mellan fasadplanet och ett plan som med 45 graders lutning inåt byggnaden berör byggnadens tak. Källardjupet räknas till det lägsta källargolvets översida.
Som våning räknas även vind där bostadsrum eller arbetslokal kan inredas, om den enligt tredje stycket beräknade byggnadshöjden är mer än 0,7 meter högre än nivån för vindsbjälklagets översida, och källare, om golvets översida i våningen närmast ovanför ligger mer än 1,5 meter över markens medelnivå invid byggnaden. Förordning (1994:1237)." /PBF
 
Lundgrens skrev:
gus1:
Enligt vår stadsarkitekt är det på gång en förändring i lagen vilket är bra för framtida husbyggare och man får väl hoppas att bygglovet vinner laga kraft direkt vid Kommuns bygglovs-godkännande. I alla fall om man bygger inom detaljplanerat område.
Vill man överklaga till högre instanser så bör det också kosta en rejäl slant.
I och med det kanske man eliminerar alla okynnesöverklaganden.
Om det skulle vinna laga kraft vid beslut, hur har du då tänkt att det ska kunna överklagas?

Jag är ganska säker (efter att ha läst en del av förlaget) på att antingen er stadsarkitekt eller ni har missuppfattat förslaget. I dagsläget kan man i princip överklaga ett bygglov efter 10år så länge man kan göra gällande att man inte visste om att det fanns. Det man nu vill göra är att införa en kortare överklagandeperiod till att börja löpa direkt efter beslutet. Samtidigt så ska den som ger bygglovet ansvara för att berörda får ta del av beslutet. En kunngörelse kommer inte att räcka utan det måste ske "personligt" till de berörda (eg. fastighetsägarna). Detta innebär inte att lovet vinner laga kraft direkt vid beslut.




När det gäller kostnader så anser inte jag att det ska kosta att överklaga. Bygglovsprocessen är ett förvaltningsärende och kan jämställas med andra typer av förvaltningar som sker inom kommun/landsting. Om det skulle kosta pengar (som du antyder, mycket pengar) så blir det en fråga om man har råd eller inte att överklaga och då är vi ute på farlig mark. Jämför med annan förvaltning såsom socialbidrag, vårdbidrag, pension etc. Även dessa beslut är en typ av förvaltning som måste kunna överklagas utan att det ska finnas en "ekonomisk spärr" i systemet.
 
I utlandet har jag vid flera tillfällen sett att bygglov anslås på ett plakat under viss tid vid fastigheten.

Såg ex. i Californien ett plakat med en juridisk text som förklarade att fastighetägaren var skyldig att anslå lovet läsligt för allmänheten under viss tid. Det handlade om att han ville fälla ett träd på tomten.

Kanske vore ngt. att ta efter.
 
hempularen skrev:
I utlandet har jag vid flera tillfällen sett att bygglov anslås på ett plakat under viss tid vid fastigheten.

Såg ex. i Californien ett plakat med en juridisk text som förklarade att fastighetägaren var skyldig att anslå lovet läsligt för allmänheten under viss tid. Det handlade om att han ville fälla ett träd på tomten.

Kanske vore ngt. att ta efter.

Tvivlar på att det är det enda sättet som det anslås på. Troligen ofta en kunngörelse i lokala tidningar.

Och hur länge ska anslaget sitta uppe hade du tänkt? Tre veckor, åtta veckor. tre månader eller tre år? Var ska anslaget sättas upp? Där det ska byggas eller vid tomtgränsen?

Som sökande av bygglov är ju detta ett drömscenario om man t.ex vill bygga en sommarstuga eller sportstuga i vinterriket. Sök bygglovet "off season" och sätt upp skylten när det är folktomt i området.

I villaområdet sätter man upp skylten när de flesta är på semester, gärna lite gömd i det höga gräset och bakom en halonbuske så den inte syns på håll
 
Den jag såg var uppsatt bredvid brevlådan till tomten. Vet inte hur länge den skulle sitta, men det såg ut som den suttit där ganska länge.

En tänkbar svaghet är ju att en notorisk motståndare kan riva ned plakatet stup i kvarten och sedan hävda att fastighetsägaren inte anslagit det på ett korrekt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.