Hej!

Jag har länge gått och funderat på det här med att bygga ett hus enbart för att sälja och, förhoppningsvis, tjäna en del pengar. Nu är ju dock marknaden aningen osäker och att bygga ett hus som jag inte använder och som kostar pengar känns inte helt lockande, givetvis finns det lösningar på detta också genom att t ex. hyra ut huset eller liknande för att sedan sälja det.

Det jag istället börjat fundera kring är att bygga ett hyreshus istället. I mitt närområde och grannkommunerna är bostadsköerna allt från 500 - 1500 så det lär inte bli något problem att hyra ut.

Frågan är dock, vad är skillnaden med att bygga hyreshus istället för vanligt hus? Vad behöver jag tänka på? Vad blir dyrare?

Det som är störst efterfrågan på är 1 och 2:surprised:r så vad jag tänkt är kanske ett två plans hus med fyra lägenheter per våning. Ytan behöver inte bli större än ett vanligt hus. Lägenheterna byggs i "block" så varje lägenhet är sin egen cell. Bottenvåningen innehåller pann/teknikrum. Som sagt, det känns inte som om byggkostnaden behöver bli dyrare än ett vanligt hus. Eller tänker jag helt fel?

Kan vi tillsammans försöka resonera oss fram till om detta är möjligt överhuvudtaget? Får man ens bygga hyreshus vart som helst?

Vi hörs!
 
Som svar på sista frågan, nej. I detaljplanen för ett område brukar det finnas angivet att bebyggelsen skall vara enfamiljshus eller flerfamiljshus (och det finsn ett antal andra typer av hus).

En stor skillnad är brandskyddet, lägenheterna måste byggas som brandceller. Och du måste troligen ha bättre ljudisolering än i en normalvilla.
 
Hade det varit lönsamt att bygga hyreshus så hade det inte varit någon bostadsbrist.
Om man då som privatperson skulle ge sig in i leken så bör du först fundera på r du skall finansiera det hela.
Säg att det tar två år att bygga om du gör det själv och hela kalaset kostar 10mille.
Har du tillräckligt med kapital för att klara tiden under uppbyggnaden?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Då jag själv är i branschen så vet jag vad som är dyrt eller inte, att sätta in garderober i hyreshus från märkesleverantör och som kostar x antal tusen mer än exempelvis IKEA, gör huset betydligt dyrare än det behöver vara. Det finns inget som försvarar en garderob för 4000 kronor när man kan köpa samma för under 1000 kronor på exempelvis IKEA.

En annan del är adminstrationen plus att jag hade ju inte tänkt räkna på något större projekt som är i 10 miljoners klassen. Jag kan bygga ett hus med en yta på ca. 200 m2 för runt 1,5 - 1,8 milj sek så varför skulle det vara omöjligt att bygga ett hus som är lika stort fast i mindre delar?

Merkostnaderna är t ex, fler kök, badrum, ytterdörr, men i övrigt är ju hus ytan den samma?

Det med brandcell funderade jag kring och har tänkt att de borde ju som sagt gå att lösa genom att göra varje lägenhet som sin egen del. Väljer jag t ex. att mura upp / gjuta stommen blir de ju liksom som fyra lådor. Får räkna på det.

När det gäller tomten så har jag funderat kring det också och har varit i kontakt med kommunen för att höra om vilka möjligheter det finns.
 
Sök inspiration hos BoKlok, Ikeas och Skanskas koncept.
 
Jag förmodar att ett sådant projekt gör du inte som privatperson, utan du startar först ett företag, lämpligen AB.

Då börjar du i vanlig ordning med att göra en kalkyl för projektet. Investeringskostnader, driftkostnader etc att ställa mot tänkta intäkter. Går det att få en hyra som någon är beredd att betala är väl en första sak att undersöka.
 
Reglerna är väldigt speciella vad det gäller lånebilden på ett projekt likt detta. Som företag behöver man en högre kontantinsats, som privatperson kan man köpa ett hus utan kontantinsats om man samtidigt lånar byggkreditiv för att renovera fastigheten till ett värde som efter renoveringen är värd mer än det belopp man får ha som bottenlån (dvs. 75%). Kan jag däremot visa upp en kalkyl där mitt projekt är värt mer än jag behöver låna (75%) så får jag låna till ett byggkreditiv.

Så ja, det är aningen rörigt.

Givetvis skapar jag en ordentlig kalkyl, när jag byggde mitt hus hade jag både hängslen och livrem (vilket faktiskt gjorde banken rätt imponerad) vad det gäller alla kostnader. Hyresnivån i närområdet just nu ligger på mellan 7000 - 8500 kr för en två respektive trea, så ett hus med fyra till åtta lägenheter ger alltså intäkter på 28.000 - 64.000 kr / månad.
 
Jag tänkte mer på en företagsekonomisk kalkyl. Du kommer ju att ha kostnader:
Ränta
Drift
Underhåll
Skatt
Avskrivning
Administration
etc

Sen gäller det att väga det mot hyresintäkterna. Kommer de att räcka? Kommer du att tjäna nånting? Vad händer om någon eller några lägenheter blir outhyrda? Vad händer om du får en hyresgäst som inte betalar hyran, men som du inte kan vräka?
 
  • Gilla
hyweu
  • Laddar…
Vi får se vad kommunen säger angående tomter här i närheten, finns det någonting till bra pris så är det bara till att börja räkna utifrån din företagsekonomiska kalkyl och se vad det kan bli av det hela. Förhoppningsvis positivt. :)
 
Jag har ett företag som hyr ut lägenheter och lite andra lokaler. Dock har jag köpt befintliga byggnader och inte byggt eget. Men jag har också funderart på att bygga själv och räknat på det. Och jag tycker inte det verkar som en dålig ide. Då har vi ändå inte dom hyrorna där vi bor som du beskriver utan lägre.
 
Jag har kollat på flertalet lokaler/fastigheter som är befintliga, problemet är som sagt bankens säkra men något krångliga upplägg angående lånbiten (se inlägg en bit upp angående hur de själva gett förslag på hur man kan låna utan kontantinsats på 25%).

När du räknat, har du något tips eller liknande som du funderat på, tänkt över eller liknande. Kanske en exempel kalkyl som man kan använda som exempel och där jag kan införa mina egna uppgifter?
 
För övrigt måste ju Kalmar vara en ideal stad med tanke på Linneauniversitetet och en mängd studenter som behöver lägenhet, dvs. mindre risk med att stå med tomma lägenheter.
 
hyweu skrev:
För övrigt måste ju Kalmar vara en ideal stad med tanke på Linneauniversitetet och en mängd studenter som behöver lägenhet, dvs. mindre risk med att stå med tomma lägenheter.
Då ska du ju bygga studentlägenheter med gemensamma utrymmen för då kan du få in fler lägenheter.

Sen hur jag ränkar så kollar jag upp vilka intäkter man har/kan få och delar in dom i olika riskklasser beronde på hur lätt det är att hyra ut. Sen kollar jag upp alla fasta driftkostnader och tittar hur mycket skötsel det är. Sen gör jag en underhållasplan där vi lägger upp kommande renoveringar som sträcker sig på 10 år. Sen får man kolla hur mycket pengar som blir över efter 10 år och se hur bra lönsamhet man kan få. Och när jag lånar som företag (enskild firma) är det 15% kontantinsats som gäller´.
 
Jag läste Kalmar på ditt inlägg, det var därför jag fick fram universitetet. Jag bor i Skåne och har alltså ingen som helst inblandning med Kalmar. Men om jag bott i en studentstad hade det troligtvis blivit den typ av lokaler.

Ok, tack för tipsen, vi får se vad det här slutar. I ett hus eller lägenheter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.