Hej alla!
Jag har alltid haft en dröm om att bo i en villa eller radhus och frugan vill helst bo i hyresrätt vilket vi gör nu. Men jag är rätt säker på att vi kan bygga nytt och bo där vi vill fast billigare än i lägenhet. (Vi betalar 10300 för en trea i centrala Gävle).

Nu är det så att vi har (snart) två barn (nr två kommer inom två veckor) och vi drömmer om att om några år skaffa ett eller två till. Av den anledningen tänker jag att vi ska bygga ett stort hus om vi ändå ska bygga.

Några tankar om vilken hustillverkare man ska kika på?

Har kikat på Anebyhusgruppen Ekonomen 178. Eller är det att kasta pengarna i sjön?
 
Bentzer86 Bentzer86 skrev:
Hej alla!
Jag har alltid haft en dröm om att bo i en villa eller radhus och frugan vill helst bo i hyresrätt vilket vi gör nu. Men jag är rätt säker på att vi kan bygga nytt och bo där vi vill fast billigare än i lägenhet. (Vi betalar 10300 för en trea i centrala Gävle).

Nu är det så att vi har (snart) två barn (nr två kommer inom två veckor) och vi drömmer om att om några år skaffa ett eller två till. Av den anledningen tänker jag att vi ska bygga ett stort hus om vi ändå ska bygga.

Några tankar om vilken hustillverkare man ska kika på?

Har kikat på Anebyhusgruppen Ekonomen 178. Eller är det att kasta pengarna i sjön?

Vet inte riktigt vad din fråga är... Kan du bygga och ett stort hus till samma kostnad ni har idag?

Utan att veta exakt vad just det huset kostar och vad en tomt kostar där ni vill bygga så gissar jag på kostnader kring detta,

Tomt 1 000 000
Bygglov avgifter 500 000
Nyckelfärdigt hus 3-4,5
Garage och tomtfix 500 000

Summa 5-6 miljoner

Antag insats på 1 miljon och låga driftskostnader

Räntor 80 000-100 000 om året
Drift 20 000-30 000 om året

Amorteringen ovanpå landar kring 80 000-100 00 om året också men det är ju egentligen inte en kostnad men dock pengar som ska ut varje månad.

Du landar nog närmare 20 000 i månaden i pengar som ska ut varje månad...

Aneby hus är nog ok
 
  • Gilla
Bentzer86 och 1 till
  • Laddar…
Ekonomen 178
är ju inte direkt anpassad för en familj på 4 personer. Då räcker 3 eller 4 sovrum gott.
 
Ekonomen 178 räcker ju för 2 familjer ;)

Bygga stort är dyrt så där finns en del att spara
 
M maximm skrev:
Ekonomen 178
är ju inte direkt anpassad för en familj på 4 personer. Då räcker 3 eller 4 sovrum gott.
TS skriver ju att de ska ha 3-4 barn
 
  • Gilla
Bentzer86
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Vet inte riktigt vad din fråga är... Kan du bygga och ett stort hus till samma kostnad ni har idag?

Utan att veta exakt vad just det huset kostar och vad en tomt kostar där ni vill bygga så gissar jag på kostnader kring detta,

Tomt 1 000 000
Bygglov avgifter 500 000
Nyckelfärdigt hus 3-4,5
Garage och tomtfix 500 000

Summa 5-6 miljoner

Antag insats på 1 miljon och låga driftskostnader

Räntor 80 000-100 000 om året
Drift 20 000-30 000 om året

Amorteringen ovanpå landar kring 80 000-100 00 om året också men det är ju egentligen inte en kostnad men dock pengar som ska ut varje månad.

Du landar nog närmare 20 000 i månaden i pengar som ska ut varje månad...

Aneby hus är nog ok
Barnen kommer inte behöva ett varsitt rum utan sätt en flyttbar skiljevägg om de kommer vilja ha egna rum.
Värn vill ju oftast inte sova själva
 
Men de blir tonåringar. Det går otrevligt snabbt. Då vill de ha egna rum.
 
H hempularen skrev:
Men de blir tonåringar. Det går otrevligt snabbt. Då vill de ha egna rum.
Ok. När den äldsta är 19, hur gammal kommer den yngsta vara enligt era planer? (Såg nu att du inte är TS så då är frågan irrelevant)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.