Hej, jag och min fru har ögonen på en tomt på Ekerö/Sthlm som går på 1.2miljoner.
El anslutning och V/A anslutningar går på 230.000.
Vi är ute efter att bygga en villa i trä med klassisk/vinatge stil på 1.5 plan alt. förhöjt.

Nu letar vi bästa alternativ för ca 1 miljon, vill att total kostnaden inte skall överstiga 2.5 miljoner.
Helst vill vi ha ett alternativ där husleverantören står för grund/hus/el/VA/ samt bygger badrum.
Det vi har möjlighet att göra är allt invändigt (förutom badrum)samt att plussa på kökskostnaden utöver budgeten.

Så, en trävilla exklusive kök och tapeter/golv men annars "nyckelfärdig" för 1 miljon i sthlm.., vem vänder vi oss till?
 
Du får nog bygga allt själva om du ska klara det för en miljon... Nog bättre att leta efter en billigare tomt eller ett gammalt hus..
 
Finns det ingen leverantör som erbjuder Hus exklusive interiör?
Blir det till att bygga ett själv i så fall?
 
Fiskarheden är nog inte omöjliga o ha o göra med, sen anlitar ni en entreprenör till stomresning, badrum och det ni vill
 
Det skall väl inte vara omöjligt att få någon att bygga ett skalfärdigt hus för att sedan göra resterande själv. Jag har dock svårt o se hur man skulle klara sig undan 1 miljon om man inte bygger väldigt litet.
 
För en miljon får du materialet att bygga ett hus med. Tex från Fiskarhedenvillan: http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-12-plan/klint-02/

Observera att det tillkommer grundläggning + hela arbetet med att bygga själva huset. Du bör läsa på mer om vad ett hus faktiskt kostar att bygga så du har rätt förväntningar på vad det kommer att kosta.
 
För några år sedan var det ett helt nybyggt hus till salu här i Falun som jag tror var ett Älvsbyhus. Det kostade 2 miljoner vilket jag tror motsvarade byggkostnaden. Då var det enklast möjligt byggt. Krypgrund, plastmattor i hela huset, budgetkök utan dämpning, radiatorer i stället för golvvärme etc. Jag vet att de tomterna gick för ungefär 400000 kr, plus anslutningar. Själva huset hade de då fått för knappt 1,5 miljoner.

Ska man bygga ett nytt hus för 1 miljon så får man börja trolla med knäna. Det blir nog en stor insats eget arbete, smart sätt att få tag i byggmaterial, utländsk arbetskraft och budgetstandard över hela linjen.

En släkting byggde för under en miljon, men det var ju några år sedan. Han utgick från ett kataloghus vilket innebar att alla ritningar och bygglovsritningar fanns klara, sedan byggdes allt detta utifrån lösvirke av honom själv och familj. De är händiga och erfarna med bygg och maskiner och hade tillgång till traktorer, maskiner och vänner med rätt kunskap.
 
Man tackar för alla svar.
Skall träffa representanter för älvsbyhus, smålandsvillan och fiskarheden nästa vecka.
Anledningen till att jag ens började tänka på runt miljonen, var just de billiga husen från ovan nämda.
Om man kan få de nyckelfärdiga för 1.3 borde man inte kunna få enklast möjliga för under miljonen då?
Anledningen till det är att jag redan har tillgång till golv/kök och interiörer.
 
Var beredd på att prisavdraget för att ta bort saker från deras standardleverans är rätt uselt.
 
Tänk även på kostnaderna för markarbete. Om det inte är helt perfekta markförhållanden så kostar det också en hel del. Jag har oerhört svårt att tro att ni kan hitta ett så billigt hus som ni vill ha, om ni inte får materialet och gör i princip allt själva.
 
P
man måste också ha i åtanke att de s.k. huspaketen är långt ifrån kompletta. Om du väljer ett paket från t.ex. FHV ingår inte VVS, El, inga golvmaterial, inga tapeter och ingen färg, inget kakel. Materialkostnader för detta måste du ha med i din kalkyl även om du gör jobbet själv. Jag tror att du kommer att få det besvärligt att komma under 2M i produktionskostnad även om du gör merparten av jobbet själv.
 
Skall ni finansiera det i bank kan det vara idé att kolla vad de har för krav på leverantör osv. När jag undersökte så krävde både Swedbank och Handelsbanken i princip nyckelfärdigt. Skal som jag skulle färdigställa själv belånade de inte.
 
Lapplihus säljer konceptet du önskar .
 
zorion skrev:
Finns det ingen leverantör som erbjuder Hus exklusive interiör?
Blir det till att bygga ett själv i så fall?
www.xnvillan.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.