Har möjligheten att bygga ett lösvirkeshus med en mindre lokal firma men utan byggkreditiv. Dvs. vi lägger en handpenning och betalar resterande när huset är slutbesiktigat och godkänt.
Finns det några nackdelar eller något annat särskilt man bör tänka på med ett sådant tillvägagångssätt?
 
Som jag har förstått det är det exakt de här förutsättningarna i princip alla fuskbyggarna avsnitten på tv har. Betalar i förskott, pengarna tar slut, byggaren vill ha mer till material sen poff borta. typ.
Inget fel med att betala handpenning men att ett företag utan kredit, de litar iaf inte jag på.
 
Hm, ja nu är det ju inte tänkt att de ska få mer pengar för att deras tar slut. Inte förrän vi tillträder huset i alla fall. Handpenningen är väl som en säkerhet att vi faktiskt köper huset i slutändan. Men det är ju samma om man köper ett bättre begagnat också...
 
När du betalar handpenningen så lånar du ut pengar till företaget. Kreditrisken ligger således hos dig till dess att de har levererat tillräckligt med arbete/material som motsvarar handpenningen. Bättre att betala i efterhand...
 
Ur den aspekten, är det då smartare med ett byggkreditiv?
 
Ja. Betala aldrig mer än vad arbetet de utfört är värt.
Hellre betala lite ränta och var trygg än att betala i förskott.
 
Du blandar ihop två saker. Byggkreditiv är en speciell låneform, särskilt anpassad för finansiering av husbygge. Det är en affär mellan dig och banken.

Hur och när du betalar de som bygger åt dig är en affär mellan dig och dem. Du kan betala dem på en mängd olika sätt, oavsett om du har byggkreditiv hos din bank eller inte (givetvis beroende på vad du har för tillgång till pengar i övrigt.)
 
Byggfirman tar ju en avsevärd risk om de bygger åt dig, utan att de vet om du sedan får låna för att betala dem. Nu antar jag att du tänkt låna upp summan när det är dags att betala, inte att du har hela summan på banken redan idag.
 
Byggkreditiv är väl åtminstone ett ganska vanligt sätt att finansiera ett husbygge. Men visst, det är ju eg ett avtal mellan mig och banken. Om jag istället säger att vi inte betalar något under byggtiden bortsett från handpenningen.
Kommer, precis som hempularen skriver, att låna upp och betala när huset är klart. Lånelöfte finns, men det är väl också den enda garanti byggfirman kan få för att vi kan betala.
Tomten ägs av byggfirman och de vill bygga själva. Så på just den tomten har vi ingen möjlighet att ta in en större hustillverkare. Om det nu ses som säkrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.