E
Hejsan!

Jag undrar om det är någon därute som har erfarenhet av att bygga "på distans", dvs inte bo på den ort där det tänkta huset ska smällas upp.

Vi bor ca 20 mil från den ort vi tänkt bygga på och alternativen är att antingen flytta till en lägenhet där under byggtiden eller att bygga "på distans" och besöka byggplatsen med jämna (och ojämna ;)) mellanrum.

Givetvis finns det för- och nackdelar med båda alternativen. Med det första har man möjlighet att störa hantverkarna precis när som helst, medan man med det andra slipper ytterligare en flytt med allt krångel det innebär.

Kan tillägga att vi har både släkt och vänner på byggorten som kan hålla ett flyktigt öga på läget när vi inte är i närheten, om det skulle behövas. :)

// Erika
 
Svårt att ge ett entydigt svar på din fråga.
Delvis beror det på hur ni bygger, dvs vilken entreprenadform.

Sedan beror mycket på hur delaktiga ni vill vara i bygget. Helt klart är det svårt att resa 40 mil varje gång. Då kanske man drar sig för att åka...

Om ni flyttar till en lägenhet på byggorten så har ni redan gjort större delen av packandet. Så det slipper ni. Dessutom tänk på all tid ni sparar i uteblivet resande, samt minskade reskostnader.
 
Jo, jag har erfarenhet av detta, blev blåst så det var inte klokt. Det var inte bara en grej som jag måste göra om...

Kolla referenser på dem som bygger och försök åka dit väldigt regelbundet (ofta - var och varannan helg kanske) så skall det nog funka!
 
E
Tack för era tips och råd. :)

Jag håller väl så smått på att förlika mig vid tanken på att det kanske blir tvunget med en "mellanflytt" för att få tillräcklig koll på läget. Själva resandet är inget stort problem, vi har vanan inne, men det kanske känns mer säkert att finnas i närheten.

Nåja, den dagen den sorgen...först ska vi på tomtjakt - igen - efter att kommunen beslutat att området vi haft ögonen på inte kommer bli klart för byggnation förrän om tidigast 1-1½ år. :p

 
En bit på vägen kan vara att förse dina vänner med en digitalkamera. Sedan mailar de bilder till dig. Ersätter givetvis inte på platsbesök men kan underläta och ersätta någon resa..
 
När taket är på plats kanske du kan installera en webkamera och sen övervaka och konferera med byggnadsarbetarna över internet... ;)

Jonte

 
Känner till en som installerade en sådan (i smyg) och fick väldigt dåliga relationer till snickarna. Dessutom ser en kamera bara det den har framför ögonen. Man skulle ju behöva ett flertal kameror för att fylla sitt syfte. Dessutom är upplösningen så kass att man inte kommer se några detaljer.
 
E
He he...ja en webkamera vore kanske nåt... :D Tror dock att det skulle vara svårt att få tillstånd för en sån grej + att snickarna nog skulle bli måttligt glada... ;D

Nä, vi har lagt hela grejen på is ett tag medan vi jagar vidare efter en ny tomt nu när det första alternativet blev så fördröjt. Men tack för alla förslag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.