Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej!

Ponera följande scenario:

Jag har ca 700K i kontanter. Jag har tjänat in dem på svartjobb under många år.

På banken finns 400K. Inga skulder, inga lån.
För tillfället arbetssökande. (Har jobbat vitt i många år så jag har bidragit med massa skattepengar till staten med så behöver inte höra massa gnäll om det tack)

Har möjlighet att köpa en tomt med fint läge för ca 100-150K. Står ett fallfärdigt fritidshus på tomten för tillfället utan vatten/avlopp.

Tanken har slagit mig att köpa tomten, riva huset och bygga ett litet hus där och möjligtvis bo där eller sälja.

I och med att jag är arbetssökande så lär jag inte få några lån (?) och jag funderar därför på om jag kan använda mina kontanter på något vis.
Finns en lokal byggfirma som gärna tar svartjobb men jag är tveksam till att pengarna räcker till ett helt hus om man skall anlita någon. Finns även en brädgård som säljer lösvirke svart.

Jag har ingen erfarenhet sen tidigare av husbygge/lån/bygglov osv.. Tid har jag dock gott om i och med att jag är arbetssökande.

Jag har nära vänner som är elektriker och målare så el och måleri/tapetsering kan jag lösa i princip gratis. Har även vänner/familj som byggt hus och någon som jobbar som snickare så lite tips/hjälp kan jag säkert få därifrån. Är ganska händig och är inte rädd för att hugga i.

Men allting bygger ju på att jag kan använda mina kontanter.
Kommer myndigheterna lägga näsan i blöt och upptäcka att jag köpt in allt svart?
Någon som har erfarenhet av sånt här som kan ge mig lite råd?

Hade tänkt ett litet hus, 2-3 ROK 80-130kvadrat typ.

Ett annat alternativ vore att köpa ett färdigt hus typ detta: http://www.estonianlogcabins.com/special-offer/
om man kan komma överens med dem att göra det utan kvitto. Men frågan kvartstår om hur myndigheterna reagerar när de plötsligt står en timmerstuga där..

Kom gärna med tips och förslag på hur jag kan göra.

Kan även tänka mig att köpa ett hus som ligger ute för försäljning men antar att de flesta inte vill ta emot 700K i kontanter och det är även svårt att göra det på säkert vis för mig själv.. Om försäljaren går till banken och säger att jag betalade 700K i cash så lär jag få skatteverket på mig direkt.
 
Du behöver alltså hjälp med att tvätta pengar?

På film går man alltid till en skum advokat som tar 30 % av pengarna som avgift men du har kanske inga sådana kontakter? i så fall är väl det lättaste sättet att tvätta pengar att helt enkelt använda dem till dina dagliga inköp av mat och liknande och därmed behålla den största delen av dina vita inkomster på banken. På lite sikt kommer du då ha fört över alla kontanter till banken på ett diskret sätt. Du borde även kunna göra vissa större kontantinsättningar direkt genom att hävda att du har sålt en bil, snöskoter eller vad som helst kontant.
Jag antar att det gränsar till att vara brottsligt att ens ge dig de här råden men jag får i så fall spela på att jag bara säger sådant som är allmänt känt...

PS
Tänk på att spara till din pension. Eftersom du har jobbat svart så har du inte fått någon pensionsavsättning så du kommer att behöva dryga ut garantipensionen med ganska mycket pengar för att kunna leva drägligt på ålderns höst.
 
Det är inte olagligt att ha kontanter.

Byggmaterialet borde du kunna köpa vitt med kontanta pengar, kolla bara med bygghandlaren först. Men denne vill ju säkert sälja material.... :)

Tomten köper du med pengarna du har på banken.

Alternativet är att du ändrar du i din deklaration och tar upp 700 tkr som inkomst av tjänst, skattar för det och sätter in resten på banken.
 
mexitegel skrev:
Det är inte olagligt att ha kontanter.
Kan bli problem att komma med mer än 10.000 Kr i kontanter och handla, då bankerna idag har uppdrag att kolla så inte svarta pengar kommer in. Handlare skall därför kunna redovisa anledningen att det kommit in så mycket kontanter.
 
Finns väl inget som hindrar att du köper materialet med kontanterna? Köper jag ex en Festool Kapex för 12000 med cash på Fredells så kommer de inte att fråga vart jag fått pengarna från. Samma om jag köper en dörr eller virke där.
 
Nej, jag tänker inte gnälla på att du tjänat ihop 700.000kr svart. Hade jag haft möjligheten hade jag mycket väl kunnat tänka mig att tjäna lite extra vid sidan av. Det jag däremot tycker är rent bedrägligt är att du planerar att ta emot arbetslöshetskassa eller socialbidrag eller vad det än är under tiden som du bygger ditt hus. Att vara arbetssökande och uppbära bidrag för det innebär just att söka arbete och det gör man på heltid. De pengarna ska inte gå till att ge dig möjlighet att bygga hus, de ska göra så att du klarar dig tills du hittat nytt jobb. Är du inte rädd att hugga i så skaffa dig för fan ett jobb!
Det spelar ingen som helst roll hur mycket du bidragit med till statskassa eller arbetslöshetskassor, det du planerar kan jämföras med folk som fejkar whiplash-, arbetsskador eller liknande för att få ut sjukersättning. Det är helt enkelt bedrägeri. Jag tycker moderatorerna ska låsa tråden.

Har du byggnadstekniska frågor så välkommen med dem. Håll dina kriminella funderingar härifrån....
 
  • Gilla
vojma
  • Laddar…
ToRy skrev:
Nej, jag tänker inte gnälla på att du tjänat ihop 700.000kr svart. Hade jag haft möjligheten hade jag mycket väl kunnat tänka mig att tjäna lite extra vid sidan av. Det jag däremot tycker är rent bedrägligt är att du planerar att ta emot arbetslöshetskassa eller socialbidrag eller vad det än är under tiden som du bygger ditt hus. Att vara arbetssökande och uppbära bidrag för det innebär just att söka arbete och det gör man på heltid. De pengarna ska inte gå till att ge dig möjlighet att bygga hus, de ska göra så att du klarar dig tills du hittat nytt jobb. Är du inte rädd att hugga i så skaffa dig för fan ett jobb!
Det spelar ingen som helst roll hur mycket du bidragit med till statskassa eller arbetslöshetskassor, det du planerar kan jämföras med folk som fejkar whiplash-, arbetsskador eller liknande för att få ut sjukersättning. Det är helt enkelt bedrägeri. Jag tycker moderatorerna ska låsa tråden.

Har du byggnadstekniska frågor så välkommen med dem. Håll dina kriminella funderingar härifrån....
Hur vet du så garanterat att han kommer att försörja sig på bidrag under denna period? Snabb på att döma folk är du i alla fall. Och socialbidrag är nog att glömma om man har 400k på banken för den delen.
 
ToRy skrev:
Att vara arbetssökande och uppbära bidrag för det innebär just att söka arbete och det gör man på heltid. De pengarna ska inte gå till att ge dig möjlighet att bygga hus, de ska göra så att du klarar dig tills du hittat nytt jobb. Är du inte rädd att hugga i så skaffa dig för fan ett jobb!
.
Jaha, med dina argument borde det då vara omöjligt att bygga/renovera hus även då man arbetar för det är ett heltidsjobb och då ska man inte ha tid över till nåt annat för då sköter man inte sitt jobb.

Nu har jag inte själv varit arbetslös, men jag har svårt att tro att han kommer få några bidrag om han inte söker arbete....

Din bild av arbetslösa verkar vara att de ska skämmas, tillbringa all vaken tid med att söka jobb och om de skulle få för sig att göra nåt åt sig själva så ska de straffas.
 
Zlade skrev:
Din bild av arbetslösa verkar vara att de ska skämmas, tillbringa all vaken tid med att söka jobb och om de skulle få för sig att göra nåt åt sig själva så ska de straffas.
och om de varit arbetslösa länge, skall de vara med i ett Fas3 projekt, där de kan få sitta och göra i princip ingenting åtta timmar om dagen! Bättre då att de arbetslösa gör något kreativt!
 
D09
Jag planerade ganska likt när jag blev varslad under 2008/09. Skulle inte fixa att sitta på röven och inte göra något.
Sen blev jag iofs aldrig arbetslös men tog ett lån för att kunna använda ev tid.

Köp huset, sök bygglov och bygg ut. Du kommer troligvis få byta nästan allt ( gissar utifrån din beskrivning av huset ) men du får troligtvis billigare bygglov, möjlighet till rot etc

Tänk på att akassan inte kommer vara speciellt hög i all evighet. Lägg upp det systematiskt så du inte glömmer jobbsökandet. Om du har jobb men avstår eller väljer att jobba svart under akassatiden tycker jag personligen du är fel ute.

Lägg ner med att jobba/köpa svart.. Köp in material och tjänster vitt så slipper du tänka på dina svarta pengar i framtiden.

Dina understrykningar kring de svarta pengarna och att du vill köpa in svart får mig nästan att tro att du "trollar"

Finns ju alltid en risk att någon på forumet stör sig och gör en hint till skatteverket som begär ut dina uppgifter. Forumägarna brukar väl inte heller vara speciellt förtjusta i sådan verksamhet med skattefiffel.

Du kanske får en snigel på ögat snart ;)
 
Redigerat:
ToRy skrev:
Det jag däremot tycker är rent bedrägligt är att du planerar att ta emot arbetslöshetskassa eller socialbidrag eller vad det än är under tiden som du bygger ditt hus.
Om inte jag läser väldigt slarvigt så skriver TS att han är arbetssökande. Jag kan inte se att varken arbetslöshetskassa eller socialbidrag nämns i TS enda inlägg.

Varför lägger du ord i TS mun?
 
D09 skrev:
Finns ju alltid en risk att någon på forumet stör sig och gör en hint till skatteverket som begär ut dina uppgifter.
Vilket jag i så fall förutsätter omgående avslås av forumägarna.
 
D09
Alfredo skrev:
Om inte jag läser väldigt slarvigt så skriver TS att han är arbetssökande. Jag kan inte se att varken arbetslöshetskassa eller socialbidrag nämns i TS enda inlägg.

Varför lägger du ord i TS mun?
Ts rubrik.
 
D09
Alfredo skrev:
Vilket jag i så fall förutsätter omgående avslås av forumägarna.
Håller med. Kan dock inte vilka regler som styr om polisen begär uppgifterna.
 
D09 skrev:
Ts rubrik.
Den är såvitt jag kan se "Bygga hus när man är arbetssökande och har en liten buffert liggande?" TS nämner varken "arbetslöshetskassa" eller "socialbidrag", eller missförstår jag dig helt nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.