Jag och min fru funderar på att bygga eget då vi inte tycks hitta något hus som passar oss båda (relativt nytt, öppna planlösningar, minst 4 sovrum, badkar, hörntomt, gärna balkong) Vi har hittat en tomt i Skurup, rätt liten, ca 700 kvm. Här har vi funderat på att bygga Myresjös Kornett husmodell. Men, jag har kontaktat säljaren som känns arrogant och fåordig. Jag ställer raka frågor men tycks inte få svar. Och dessutom tar Myresjö nu 3,4 - 3,5 för detta hus i standardutförande. När jag frågade om kvadratmeterpriset antyder han att det var många år sedan priset var lägre, men jag vet även flertal personer som 2017 byggt samma modell, för 500 000 kr billigare INKL tillval. Det kan väl omöjligt skilja så mycket för ett modellhus beroende på byggkommun? Vår budget ligger på 4 miljoner, och jag har då budgeterat för 800 000 kr i kringkostnader (tomt, lagfart, bygglov, med mera) Alltså får totalentreprenaden kosta max 3,2 miljoner, och då hade vi även gärna gjort tillval som carport inkluderat i det priset. Min fråga är vilken hustillverkare vi skall vända oss till för att hitta ett likande hus, inom vår budget?
Det gäller alltså Skåne, Max 30 minuter från Malmö =)

Tack för hjälpen.
 
Då ska du veta att myresjöhus har väldigt låg standard och saknar bla alubeklädnad på fönster, OSB i mellanväggar, lådor i kök, nätverksuttag, spottar MM MM
 
Jag har satt Myresjö i samma "kvalitétskategori" som alla andra storbolag, tex Eksjöhus, smålandavillan, trivselhus. Tänker jag helt fel eller? Vad rekommenderar du då? =)
 
Smålandsvillan och Trivselhus är nästan så långt ifrån varandra man kan komma. Eksjöhus är närmre Trivselhus och kan väl tänka mig att Myrsjöhus ligger i mitten.
 
Och på vilken sida värderar du Trivselhus? Vilka är andledningarna?
 
Min rankning.
1 Trivselhus.
2 Eksjöhus.
3 Myresjöhus. De var bra förr fram till 199x.
4 Smålandsvillan.
 
  • Gilla
Byggare_Bubbis
  • Laddar…
Jag har samma erfarenhet av Myresjöhus: dryg och arrogant säljare.
Vi ställde till slut in vårt möte med dom då de fnös åt vårt budget och sa att man får inget hus i dne storleken (150 kvm) för det priset, trots att vi fått offerter från andra husleverantörer med bättre grundstandard på runt den summan...
Har ni hört med Eksjöhus? Eller Varbergshus? Vet dock inte hur långt söderut Varbergshus bygger. Vi träfade dem och fick iaf ett gott intryck. De bygger ju lösvirke så där kan ni få huset precis hur ni vill (inom rimliga gränser...:p), och jag uppfattade inte dem som dyrare för det.
Vi ska själva bygga med Eksjöhus, men en-planshus med 3 sovrum+kontor.
 
  • Gilla
a_c
  • Laddar…
Tråkigt med en så stor tillverkare som inte håller måttet.
Vi kollat också på Eksjöhus, men dem har inga lediga tomter i vårt område. Just nu har faktiskt Myresjö köpt upp ett stort antal tontet som annars hade varit perfekt för oss. Men vi står i tomtkö hos kommunen och hoppas på ett nysläpp snart. Har ni påbörjats ert hur? Hur går det is?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
E ErikssonSara skrev:
Tråkigt med en så stor tillverkare som inte håller måttet.
Vi kollat också på Eksjöhus, men dem har inga lediga tomter i vårt område. Just nu har faktiskt Myresjö köpt upp ett stort antal tontet som annars hade varit perfekt för oss. Men vi står i tomtkö hos kommunen och hoppas på ett nysläpp snart. Har ni påbörjats ert hur? Hur går det is?

Det är ju lite surt när man är låst vid en tillverkare såklart. Vi köpte tomt i ett område där det är helt fritt att välja hustillverkare. Vissa av tomterna var tidigare reserverade för specifika hustillverkade, men markägaren fick inga tomter sålda så de skippade det konceptet och lät köparna välja fritt.

Vi väntar på bygglov just nu, i bästa fall så beviljas det om två veckor. Sen drar vi igång så snart som möjligt efter det! Vi är så redo det bara går;`)
 
E ErikssonSara skrev:
Tråkigt med en så stor tillverkare som inte håller måttet.
Vi kollat också på Eksjöhus, men dem har inga lediga tomter i vårt område. Just nu har faktiskt Myresjö köpt upp ett stort antal tontet som annars hade varit perfekt för oss. Men vi står i tomtkö hos kommunen och hoppas på ett nysläpp snart. Har ni påbörjats ert hur? Hur går det is?
Glömde ju svara på din grundfråga :)
Summan för vårt hus + garage kommer förresten kosta mindre än er budget på 3.2 milj. Men vår totalbudget är en bit över er, men då har vi köpt en dyr tomt....
Enligt säljare på Eksjöhus så kan man få ett en och halv plans hus för ungefär samma pengar, kanske några kvm mer till och med då 1.5 plans är billigare per kvm (oftast)
 
Kul! Hör gärna av dig när byggnationen sätter igång så får vi höra hur det flyter åå för er! Lycla till.
 
E ErikssonSara skrev:
Jag och min fru funderar på att bygga eget då vi inte tycks hitta något hus som passar oss båda (relativt nytt, öppna planlösningar, minst 4 sovrum, badkar, hörntomt, gärna balkong) Vi har hittat en tomt i Skurup, rätt liten, ca 700 kvm. Här har vi funderat på att bygga Myresjös Kornett husmodell. Men, jag har kontaktat säljaren som känns arrogant och fåordig. Jag ställer raka frågor men tycks inte få svar. Och dessutom tar Myresjö nu 3,4 - 3,5 för detta hus i standardutförande. När jag frågade om kvadratmeterpriset antyder han att det var många år sedan priset var lägre, men jag vet även flertal personer som 2017 byggt samma modell, för 500 000 kr billigare INKL tillval. Det kan väl omöjligt skilja så mycket för ett modellhus beroende på byggkommun? Vår budget ligger på 4 miljoner, och jag har då budgeterat för 800 000 kr i kringkostnader (tomt, lagfart, bygglov, med mera) Alltså får totalentreprenaden kosta max 3,2 miljoner, och då hade vi även gärna gjort tillval som carport inkluderat i det priset. Min fråga är vilken hustillverkare vi skall vända oss till för att hitta ett likande hus, inom vår budget?
Det gäller alltså Skåne, Max 30 minuter från Malmö =)

Tack för hjälpen.
Hej,

Har ni hittat eller fått fram någon bra leverantör. Vi sitter i samma sits som er. Också i Skurup :).
Vi ska träffa Myresjö nästa vecka för att prata.

Har tittat lite på Hjältevadshus men deras grund är jag osäker på.
 
Hej, vad kul! Har ni en tomt, vart i Skurup? Vi har några bra alternativ, bland annat Eksjöhus. Myresjö kommer jag aldrig bygga med, även deras standard är längre än de flesta (jag har fördjupat mig som tusan kring de större bolagen senaste halvåret)
 
  • Gilla
Asoufi
  • Laddar…
Hej,

Hur har det gått för er i Skurup? Har ni valt hus/hustillverkare? Om ni har bett om offerter vad landar de på ungefär för olika hustillverkare?

Vi blev lite hastigt och lustigt erbjudna en tomt i Skurup och har 1 vecka på oss att svara. Eftersom det har gått väldigt fort har vi inte hunnit få in några offerter.

Det är dessutom max byggnadshöjd på 4 m i området vilket begränsar urvalet ganska mycket.

All information är hjälpsam just nu :)
 
Du skrev max byggnadshöjd 4m. Du har koll på hur man mäter byggnadshöjd?

Lite förenklat så är det höjden av ytterväggen på fasaden mot gatan. Det är alltså INTE höjd till nocken (finns undantag, där står det specifikt nockhöjd i detaljplanen). Som sagt, ovanstående är en väldigt populäriserad beskrivning, det finns oändligt många detaljregler och undantag.

Jag skulle undvika Myresjöhus, framförallt för deras hantering av skandalen med de enstegstätade fasaderna, och deras extrema ovilja att åtgärda sina fel där. När det gäller de enstegstätade fasaderna så vann de i hovrätten (men förlorade i högsta domstolen), med argumentet att alla hus de byggde under den perioden hade samma egenskap (de möglar), det är därmed en normal egenskap för ett Myresjöhus att det skall mögla, och då är det inte ett fel, det är inte en avvikande egenskap. Har lite svårt att se varför man skall låta dem bygga fler hus med "normala fel", som mögel.
 
  • Gilla
a_c
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.