Hej hopp!

Vi vill bygga ett Älvsbyhus i Linköping. För tillfället har vi 25000 netto i månaden och då är jag mammaledig (skulle kunna ta ut 1000 kr mer i månaden men vill helst inte).

Ingen kontantinsats dock - det har vi inte hunnit med efter studier och barnafödande. Tycker ändå vi har bra ekonomi eftersom vi kommer ha minst 30000 netto när jag varit färdigt mammaledig, inklusive 2 barnbidrag och vi som sagt har 25000 nu.

Vi tänkte knalla upp till SEB och fråga hur mycket de vill låna ut till oss men jag vill förbereda mig lite här först; om vi skulle hamna på ca 1,3-1,4 mille i lån utan kontantinsats; vad kan månadskostnaden då hamna på ungefär för huset? Det blir ju topplån men hur mycket kan man få SEB att låna ut i bottenlån (helst så mycket som möjligt)?

Vet att SEB har strängare krav nu på lån men det tycker jag egentligen inte är dumt, vi vill ju inte förta oss. Men jag tycker bara att det skulle vara konstigt om de anser att vi inte har råd! ???

Vi sparar pengar men har inte så mycket än, kanske runt 15000.


Äsch, som ni märker är detta lite vimsigt men man måste ju börja någonstans! :) Blir väldigt glad för lite tips och råd! :)
 
Börja med att göra en budget. Räkna vad det nya huset beräknas kosta i drift, dvs ela, vatten etc. Sedan räknar du upp allt du behöver annars, mat, kläder...

Då ser du vad du "orkar" med. De flesta banker uppskattar att man verar seriös.
 
OK, låter bra för jag gillar att vara lite förberedd... Men hur räknar jag ut det innan jag så att säga köpt huset? Finns det någonstans man kan hitta ungefärliga beräkningar?
 
en enkel beräkning är att ta lånebeloppet tex 1400000 X
räntan tex 3 % och dela det på 12 mån....alltså..... 1400000 x 0.03 och delar på 12 mån = 3500:-/mån i räntekostnader...jämkar du får du givetvis en avsevärt billigare ränteutgift per månad....

Ha de

Peder
 
Tack så mycket för era svar, jag ska försöka få grepp på detta nu! :)
 
peddap skrev:
en enkel beräkning är att ta lånebeloppet tex 1400000 X
räntan tex 3 % och dela det på 12 mån....alltså..... 1400000 x 0.03 och delar på 12 mån = 3500:-/mån i räntekostnader...jämkar du får du givetvis en avsevärt billigare ränteutgift per månad....

Ha de

Peder
Skulle nog vara mer realist och räkna med mer i ränta, mellan 4-5% på 2-3 olika belopp. Det är ju ändå så dom gör när dom lyfter byggkreditivet. Glöm inte att ni kanske ska amortera lite oxå.

Samtidigt om du ska jämka så ta inte jämkning på allt, kan vara kul att få tillbax lite pengar iaf istället för att kanske behöva betala.

Lycka till
//Jarppan
 
Japp och driftskostnader kan du kolla med andra med liknande hus, dvs el, vatten värme, antenn etc.
 
:surprised: Antenn är väl ingen driftskostnad? ??? ::) :-/
 
Känns som om ni skulle klara er bra om det VERKLIGEN stannar på 1,3-1,4 inkl. "allt" men det blir alltid (nästan iaf) dyrare än man tänkt sig.

Här på KOV:s hemsida finns denna http://www.budgetkalkylen.konsumentverket.se/  "beräkningsmodell" som bankerna använder ganska strikt. Där kan du se hur "budgeten"  beräknas på vuxen o barn :)
Kan sen också påverka deras "vilja" att låna ut att de har hårdare krav nu men då skall man givetvis kolla med andra banker osså.
 
Linkopingsmamma skrev:
jag vill förbereda mig lite här först; om vi skulle hamna på ca 1,3-1,4 mille i lån utan kontantinsats;
Jag skulle efterlysa husbyggare som har klarat att bygga ett nytt hus för den summan. Dom sitter med informationer du behöver ;)
gaia
 
Jo du Immobil.. Antenn är en driftskostnad ifall man har kabeltv.. ;)
 
Ä dä inte kabeltv-kostnad då? ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.