Hej!!
Vilken kanonbra sida jag hittade i mitt sökande efter svar på frågor jag har!:D(det där rimmade nästan lite)

Vi är ett gift par på 30 o 35 år o har kommit till den delen av livet då man vill ha lite lugn o ro o ett EGET hus!!(Hur vuxet är inte det då? :p)

Så här sitter vi hemma o har kommit så långt att vi har bestämt oss att vi vill bygga hus,alltså ett helt nytt hus från "skratch"

Omgivningen runt oss är inte precis som vi väntat oss,ingen har varit positiv till våra tankar o sänker mig nåt enormt.Kommer med argument som känns helt "fucked up" (ursäkta mitt ordval)

Det vi fått höra är: *skräckhistorier om husbygge, att det dragit iväg flera miljoner*Banken låter oss aldrig låna för att vi bara har en fast inkomst*etc etc...

Det må så vara att vi bara har en inkomst,(jag har gjort ett val att stanna hemma med barnen) men min partner jobbar heltid med bra lön)

Så nu skulle jag vilja ha lite tips,synpunkter,råd på hur vi ska gå tillväga från människor som inte känner oss så.

Jag/Vi har aldrig tagit lån,jag vet inte riktigt vad man ska göra,elr hur,var man ska börja.
Så ni som stått där vi står idag.Släng hit gärna lite tips om vad vi ska tänka på.

O vilket husbolag är bäst?Billligast o minst strul.

Ja,jag vet inte riktigt mer jag ska fråga men det kommer nog under resans gång!

Tack för att du tog dig tid att läsa mitt inlägg!
 
Tjaa vad ska man säga, vi var som ni är nu för ett år sen! Om man har dålig koll är det nog vettigt att anlita ett gammalt beprövat husföretag med bra standard, som bygger med platta på mark och totalentreprenad. (Det finns dock en del här på forumet som förespråkar torpargrund, du kan söka på torpargrund så får du en hel del träffar.)

Det första som ni måste fundera på är nog vad ni har för budget. Vi kom ganska snabbt fram till att själva huset inte fick kosta över två miljoner. Även om vår tomt var billig så har vi räknat med ett "värsta-scenario" att allt som är utöver huset kan kosta en miljon (tomt + vatten och avlopp + eventuella extra markarbeten + garage + eventuellt fixa vägen). Det andra som ni måste fundera över är om ni vill anlita ett företag som gör allt (totalentreprenad), eller om ni ska anlita flera företag som gör olika saker. Man kan ju också göra en del själv om man är händig.

Några tips om husföretag som bygger med totalentreprenad och har några billigare husserier kommer här:
LB-hus Classic-serie - Verkar vara jättebra standard och pålitliga
Myresjöhus Effekt-serie - Lite dyrare än LB men verkar bra också
Björklidenhus Favorit-serie - Billigare än LB men lite sämre standard
Smålandsvillan - Bygger med en torpargrund som ska vara godkänd, billiga! Grunden ingår dock inte i entreprenaden.
A-hus Basic-serie - Ungefär som LB-hus fast kanske något dyrare

Det finns en bra site som heter http://www.allabolag.se där man kolla aktiebolagens ekonomi sedan fler år tillbaka. Den är guld värd när man kollar husföretag... Man vill ju inte anlita någon som går dåligt.
 
Redigerat:
Sen måste ni ju också fundera över vart ni vill bo nånstans, och börja leta tomter. Man kan också ställa sig i kommunens tomtkö. Förutom Hemnet kan det dyka upp tomter på Blocket ibland har jag sett. Annars kan man också hålla utkik hos husföretagen och köpa en tomt av ett husföretag. Fast nackdelen med det är att det blir väldigt svårt att få rabatter eftersom man ju då är helt bunden till det husföretaget. Man kan liksom inte komma och säga "jaha men företaget NN kunde ju ge oss carporten gratis, kan inte ni det?".
 
Bra tips av Friedrischen. Lägg till Älvsbyhus så har ni en bra lista företag som ni kan jämföra med varandra. Anlita inga småskuttar eller nykomlingar!

Låt er inte avskräckas av skräckhistorier! Väljer ni någon av ovanstående så är risken mkt liten att ni kommer drabbas av någon katastrof om ni läser på och sätter er in i vad som ingår i det ni köper! Börja med att göra en överslagsräkning för att se om ni överhuvudtaget har råd. När ni fått ett pris på vad tomten (ska ju också finnas) plus huset inklusive grund och markarbete (MEN markarbete blir nästan alltid dyrare än vad husföretaget säger!) kommer att kosta så får ni en fingervisning om vad priset kommer sluta på, men sen tillkommer väldigt mkt annat också!

När vi köpte vårt hus så räknade vi med hussatsen (exkl tomt, grund + markarbeten) gånger 3. Det var ganska riktigt räknat: slutsumman blev hussatsen gånger 2,5 (tomt ej medräknad). Vi byggde kanske inte billigaste huset och inte på billig tomt (sprängning!) men det blir alltså mkt som tillkommer.

När det gäller de billigaste leverentörerna så tycker jag att man även ska räkna in att ni får huset målat utvändigt. Det ingår nästan aldrig men behöver ju göras inom ett år eller så och det är svindyrt att anlita målare och extremt tids- och arbetskrävande om man gör det själv! Bara färgen vet jag inte vad den kostar, men kanske 10-20tusen?

Vad gäller hur stora lån man har råd med så är det ju väldigt olika bedömningar. Startkapital? Idag krävs mer än tidigare för att få lån. Till vilken ränta? Räkna inte med dagens låga ränta! Behöver ni binda för att få säkerhet? etc
 
Marpyttings tips var också bra! Jag skulle dock personligen akta mig lite för Älvsbyhus, efter att ha sett mycket på tv (Plus bland annat) om felaktiga byggen och dessutom är inte grunden godkänd. MEN man får ju vad man betalar för och betalar man lite så blir man kanske nöjd ändå? Man kan ju ha tur med snickarlaget också och då blir huset bra har jag förstått.

Just det, precis som Marpytting skriver så är det viktigt att tänka på ekonomin! Även om räntan är låg nu så räknar vi med att vi måste ha råd med en hyra på minst 12k, som den kommer bli om räntan går upp igen. Det bästa är nog att spara ett tag så att man ser vad man har råd med egentligen. Vi har råd med en hyra på 20k, det är vårt absoluta maxtak. Det innebär att vi har råd att låna tre miljoner men ändå har pengar över för att spara inför sämre tider.
 
Tack snälla för era tips!!!!
Vi har räknat på ett ungefär att kunna betala MAX 15 000 i månaden.
Jag har ingen aning om vilka lånebelopp det handlar om då,men det känns som 2 milj är ändå för lite.Nu ska vi inte ha nåt mega hus utan tittar på lite billigare alternativ.
Men 2 milj känns ändå för lite,vad tror ni?
Vi ska ha ett hus m max 3 sovrum.Det vi känner att vi vill prioritera på är större kök o en skapligt stor trädgård (älskar att arbeta ute)
Det är otroligt mkt "jobb" innan vi bestämmer oss för ett hus,o så vill jag spara minst 1 år innan,så man har en buffert att ta ifrån ifall nåt skulle hända.
Tack ännu en gång att ni tar er tid att svara,är otroligt tacksamma för såna människor som ni som faktiskt tar sig tid o delar av eran kunskap!!!
 
Som räntorna såg ut förut vet jag att jag räknade på ett lån på 3 miljoner och 300.000 i kontantinsats, då blev månadskostnaden 12.000 kronor. Helt utan kontantinsats blev det 15k. Banken vill helst ha minst 5-10% av lånebeloppet kontant.

Kanske skulle ett Classic 117 passa er? Det har bra energiförbrukning, gjuten platta, och man kan få oinredd övervåning om man vill. Kostar runt 1.5 miljoner. Det är svårt att komma undan billigare utan att tulla på kvaliteten, har jag märkt... http://www.lbhus.se/vara-hus.php?house=782&hpage=info

Jag tror att det är möjligt att bygga för kanske runt 2.2-2.3, om man hittar en billig tomt och har tur med att markarbetena inte drar iväg i pris, om man skippar garage inledningsvis och så vidare. Och att man inte satsar på en massa dyra tillval i huset (rostfria vitvaror, bubbelbad, braskamin mm). Fast det är nog bäst att ändå räkna med MINST 2.5 miljoner om huset kostar 1.5 miljoner, så att man inte blir negativt överraskad senare.

Det är massor med grejjer förutom själva huset som också kostar tyvärr.
 
Kolla även på Sörgården fråmn Mjöbäcksvillan!
 
patrik659 skrev:
Kolla även på Sörgården fråmn Mjöbäcksvillan!
Vet du pris på den?
 
Mycket bra tråd måste jag säga. inte mycket att tillägga förutom mina erfarenheter. Vi håller på att bygga ett fritidshus av villastandard och känner igen mycket av det du skriver om med motsträviga bekanter. Vi kom dock på vid ett tidigt stadium att nyckeln till husbygget ligger i att göra sin hemläxa. Har man läst på så flyter allt mycket lättare. Vi har också bara en fast lön, men kom till banken med en 5 sidors kalkyl som visade att vi hade råd. Den ifrågasattes endast av en bank av 5 vi frågade. Sedan är byggahus en mycket bra sida. Följ vad andra har för problem och ställ många frågor. Kolla även byggbloggar på www.vibyggerhus.se för att se hur det går för andra.

Lycka till!
 
Hm, nu när jag tänker efter; Neri05: hur bor ni idag? Alltså, Vad menar du med max 15000 i månaden (inkl skattereduktion för räntor, drift, el, sophämtning etc)? Beroende på svaren på dessa frågor är antingen 15tkr alldeles för lite pengar oavsett vilken husleverentör man går till eller så har ni hyfsade möjligheter till billigt men bra hus. Vad är orsaken till nybyggartankarna? Ni verkar inte som ni fastnat för särskilt hus, har inte några krav utöver det vanliga (borde finnas 3rum+stort kök till salu) och inte hittat någon tomt eller särskilt område? Bor ni i gammalt hus idag och längtar efter nytt och fräscht? Ta inte detta som att jag inte tycker ni ska bygga utan bara kolla att ni väljer det som passar er bäst och inte krånglar till i onödan! Det finns det som säger att bygga hus antingen slutar i tillökning i familjen eller skiljsmässa, det ligger något i det tycker jag. Som småbarnsförälder har det varit otroligt påfrestande år!
 
Vi bor idag inneboende hos min bonuspappa.I en villa.
Vi är alltså en familj på 2 vuxna,1 tonåring (14år) o en kille på 5 år.
Vi har egentligen inte letat så efter nåt speciellt hus iom att vi är i det läget då vi nyss bestämt att vi vill ha ett eget hus.
Det är klart vi har krav utöver det vi skrev,men samtidigt måste vi vara lite realistiska o inte bara "sätta igång" med husbyggandet.
Jag vill gärna vara riktigt påläst o få lite kött på benen innan jag/vi bestämmer oss för nåt.
Anledningen till att vi vill ha nytt är för jag/vi vill ha ett hus som är nytt,där ingen annan bott o jag vill flytta in o skapa mina/våra minnen där,låter kanske lite primadonnaaktigt men det är så vi känner,dom huset vi tittat på (alltså "gamla" hus) så är det alltid nåt jag stör mig på,o jag vill inte flytta in i ett hus där det behövs renoveras nånting.Jag är uppvuxen i ett renoveringsobjet o jag vill inte sätta varken mig,min partner elr mina barn i det läget.
Jag är inte orolig för varken skilsmässa elr tillökning i familjen :D
Jag tar det inte som nåt dåligt det du skrev utan kom gärna med frågor o kritig ele what ever,det får mig oxå att tänka lite :D
 
Joo men visst ska väl 15k kunna räcka? Jag fick det till 12k när jag kalkylerade inklusive boendekostnad och en handpenning på 300.000 när räntan var hög. Men det bästa är nog ändå att klara en hyra på 20k; Blir det riktigt hög ränta så klarar man sig ändå! Och sen tycker jag (även om det är många som inte håller med) att man ska försöka spara ihop en summa pengar innan man bygger... Då ser man vad man har råd med för hyra och vilka marginaler man har.

Jag tycker ni tänker rättså vettigt. Kolla upp husföretagen och försök få gå på visning i deras visningshus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.