Hejsan,

Jag och min sambo har länge suttit och spanat efter att något intressant hus ska dyka upp till en rimlig peng dvs runt 2,5mkr men har dessvärre inte hittat något intressant.

Ett hus som är byggt runt 1970 får man betala mellan 2,5 - 3 mkr för i dagsläget.

Efter ca 1 års letande och funderande så började jag lessna på att sitta och vänta och tanken slog mig att varför inte bygga ett nytt hus istället.

En tomt där vi bor idag, Märsta (Sigtuna) Går att hitta för mellan 600-750 000kr.

Både min far och min svärfar jobbar inom mark-entreprenad alltså att bygga grunder.

Vi funderar nu på om vi skulle köpa ett hus från fiskarhedenvillan men vet inte riktigt hur mycket vi vill göra själva, Huset "Svanen" i nyckelfärdigt skick inkl grundplatta och tomtarbete från Fiskarhedenvillan skulle kosta 2,2 mkr..

Dom har inte kunnat svara ännu på hur mycket det kostar om vi gör grund och tomtarbete själva därför undrar jag om det är någon här på forum som vet ungefär vad man kan spara på det, Vi funderar även på att ta oinredd övervåning då vi bara är 2 st i dagsläget och inte kommer behöva den övre planen föräns om ett par år eller så.

Alltså, Frågorna är följande:
Hur mycket sparar man på att välja lokala hantverkare?
Hur mycket sparar man på att göra tomt/ grundplattan helt själv?
Hur stort skiljer det sig i pris på ett hus med oinredd övervåning?

Tack på förhand.
 
Har fått ett pris på FH Sparven, ungefär samma bottenyta som Svanen, och där är grunden satt till 230kkr. Dett dock exkl golvärmen som verkar ligga under VVS-entreprenaden.

FH kör med delad entreprenad och man betalar bara för de delmoment man vill få utförda.
Exempel på pris för "åtagande 1" vilket beskriv nedan är nånstans 140kkr, självklart beroende på husmodell, men ja...
Åtagande 1: Stommonterat hus, låsbart och tak färdigt för taktegelläggning. Montering av fönster, ytterdörrar, vindskivor, utvändig gips med spikregel ingår. Montering av farstukvist ingår. Lossning av bil samt mobilkran vid stomresning ingår.

Ger dig kanske en liten fingervisning, men ligg på FH för exakta priser
 
Jonkarl skrev:
Hejsan,

Jag och min sambo har länge suttit och spanat efter att något intressant hus ska dyka upp till en rimlig peng dvs runt 2,5mkr men har dessvärre inte hittat något intressant.
..

Glöm inte att ta med i beräkningen att det begagnade huset kommer att behöva större utgifter för underhåll ganska snart och att det kommer att ha högre driftskostnad eftersom isoleringen inte är lika bra som i nyproducerade hus.
Därför bör du justera din prisuppfattning och låta det nyproducerade få kosta mer än det begagnade ni tänkte köpa.
 
Vi gick i samma tankar för 5 år sedan. Vi bestämde oss för att bygga. Dels för att slippa det som Volvo just påpekade. Men framför allt för att det var billigare för oss att bygga ett nytt hus än att köpa ett begagnat i vårt område. Ett halvår efter vårt hus stod klart, så sålde grannen sitt hus som var något mindre och hade mindre tomt. Huset var 15 år gammalt och han fick ut 400.000kr mer än vad vårt bygge hade kostat totalt. Så vi hade ju egentligen inte så mycket att välja på. Utan nybyggt kändes och var helt rätt i vår situation. Men det beror så mycket på var man bor, vilka huspriser det är och en en hel massa annat.
Men som sagt. För oss fanns det egentligen inget alternativ. Bygga var det enda rätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.