Vi har blivit med tomt och kommer inte bebygga den "på riktigt" på många, många år. Under tiden vill vi ställa upp ett litet hus där, för att hyra ut och/eller för att låta vänner och familj nyttja det.

I och med att huset inte är tänkt att stå där i evigheter började vi fundera på att köpa in 1-2 bodar (typ: http://www.bodborsen.se/artikel/mod...ingar/5389-kontorsuppstallning-ca-54-kvm.aspx), dra in el och VA och inreda som ett hus. När det är dags för det "riktiga" huset att ta plats på tomten kan man antingen låta bod-huset stå kvar som en komplementbyggnad, alternativt sälja vidare den.

Någon som har erfarnhet av detta? Är det görbart/helt befängt?
 
harry73
Jag har ingen erfarenhet av detta, men jag förstår hur ni tänker och det känns lockande.
Man behöver i alla fall bygglov för att göra så (det behöver man även för att ställa en husvagn på tomten).

Jag föreslår att ni sätter er med kommunens bygglovsavdelning och diskuterar möjligheterna. Det bästa skulle vara om ni kan få till det att ni slipper krav på handikappanpassbarhet. Kanske börja med att fråga om det går att ställa husvagn av större modell på tomten, och sedan fråga om samma sak gäller för byggbod som inte står på hjul.
 
Stadsbonden skrev:
Vi har blivit med tomt och kommer inte bebygga den "på riktigt" på många, många år. Under tiden vill vi ställa upp ett litet hus där, för att hyra ut och/eller för att låta vänner och familj nyttja det.

I och med att huset inte är tänkt att stå där i evigheter började vi fundera på att köpa in 1-2 bodar (typ: [länk]), dra in el och VA och inreda som ett hus. När det är dags för det "riktiga" huset att ta plats på tomten kan man antingen låta bod-huset stå kvar som en komplementbyggnad, alternativt sälja vidare den.

Någon som har erfarnhet av detta? Är det görbart/helt befängt?
Låter helt görbart - som sagt så gäller regler om bygglov även om man ställer en byggbod där (så länge det inte är väldigt tillfälligt - dvs ett par månader)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.