Hej!
Har aldrig byggt något innan, men tänkte att jag ska få till ett hönshus. Storlek 1,80*1,80. Höjd 2;20 fram och ca 1,80 bak (pulpet tak).
Vill veta om jag tänkt rätt med väggarnas konstruktion. Inifrån och ut har jag tänkt Plywood (konstruktions plywood el furu?), stenulls isolering, vindpapp, spikläkt och panel. Om jag förstår rätt behövs spik reglar för att få luftning mellan. Men hur blir det då med möss?

Sedan behöver jag veta hur jag ska fästa takreglarna som jag tänkt ska ligga på, väggarnas övre reglar.
Behövs någon luftspalt mellan isoleringen och råsponten?
Har tänkt ha plywood inifrån sedan isolering och råspont, på råsponten takpapp och sedan plåt.

Hoppas på lite tips
 
Du bygger först en stomme.
Sedan täcker du den med vindduk.
Ska du ha stående panel ska man spika stående 12x48 längs med väggreglarna och sedan liggande spikläkt, liggande panel så räcker det med stående spikläkt.
Man kan sätta sk musband för att skydda luftspalten från inkräktare.

Invändigt kan du klä med vad du vill.
Kanske råspont är billigare än plywood?
Golvet kan vara bra att ta formplywood till då det inte suger åt sig lika mycket som obehandlat trä.

Sätt in någon ventil i väggen också.

Takreglarna kan du skruva fast med vinkeljärn.
Luftspalt är att föredra mellan råspont och isolering.
Men åk till en riktig bygghandel så får du nog hjälp med allt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skrutten18 och 2 till
  • Laddar…
Tack för bra svar
 
Det är för litet med 1,8x1,8 m. Det blir bara ca 3 kvm. Hur många hönor hade du tänkt ha plats för? Sittpinnar och värpreden tar plats liksom förvaring av foder mm.
Det är viktigt med isolering i hönshusets golv, väggar och tak. Dels för att spara el, dels för att hålla nere luftfuktigheten (som är temperaturberoende). Man måste också isolera mot sommarens värme. Målar du utvändigt med slamfärg eller annan diffusionsöppen färg, behövs ingen luftspalt, däremot spikläkt om du ska ha stående panel. Inte heller behövs någon diffusionsspärr på insidan, eftersom det ofta kommer att inträffa att det är varmare ute än inne. Plywood är lämpligaste materialet på insidans väggar. Furuplywood ger inget mervärde, vilket däremot formplywood eller lantbruksplywood gör. De senare behöver inte målas. K-plywood går också bra. Undvik spånskiva och OSB, de klarar fukten sämre. Tänk på mus- och råttproblem. God ventilation är viktigt. Med en rejäl "plåtskorsten" kan man slippa fläktar om man inte har för många hönor. El i hönshus är känsligt. Armaturer, dosor och element bör vara IP67 och brandsäkert. Bara utanpåliggande ledningar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är för litet med 1,8x1,8 m. Det blir bara ca 3 kvm. Hur många hönor hade du tänkt ha plats för? Sittpinnar och värpreden tar plats liksom förvaring av foder mm.
Det är viktigt med isolering i hönshusets golv, väggar och tak. Dels för att spara el, dels för att hålla nere luftfuktigheten (som är temperaturberoende). Man måste också isolera mot sommarens värme. Målar du utvändigt med slamfärg eller annan diffusionsöppen färg, behövs ingen luftspalt, däremot spikläkt om du ska ha stående panel. Inte heller behövs någon diffusionsspärr på insidan, eftersom det ofta kommer att inträffa att det är varmare ute än inne. Plywood är lämpligaste materialet på insidans väggar. Furuplywood ger inget mervärde, vilket däremot formplywood eller lantbruksplywood gör. De senare behöver inte målas. K-plywood går också bra. Undvik spånskiva och OSB, de klarar fukten sämre. Tänk på mus- och råttproblem. God ventilation är viktigt. Med en rejäl "plåtskorsten" kan man slippa fläktar om man inte har för många hönor. El i hönshus är känsligt. Armaturer, dosor och element bör vara IP67 och brandsäkert. Bara utanpåliggande ledningar.
J justusandersson skrev:
Det är för litet med 1,8x1,8 m. Det blir bara ca 3 kvm. Hur många hönor hade du tänkt ha plats för? Sittpinnar och värpreden tar plats liksom förvaring av foder mm.
Det är viktigt med isolering i hönshusets golv, väggar och tak. Dels för att spara el, dels för att hålla nere luftfuktigheten (som är temperaturberoende). Man måste också isolera mot sommarens värme. Målar du utvändigt med slamfärg eller annan diffusionsöppen färg, behövs ingen luftspalt, däremot spikläkt om du ska ha stående panel. Inte heller behövs någon diffusionsspärr på insidan, eftersom det ofta kommer att inträffa att det är varmare ute än inne. Plywood är lämpligaste materialet på insidans väggar. Furuplywood ger inget mervärde, vilket däremot formplywood eller lantbruksplywood gör. De senare behöver inte målas. K-plywood går också bra. Undvik spånskiva och OSB, de klarar fukten sämre. Tänk på mus- och råttproblem. God ventilation är viktigt. Med en rejäl "plåtskorsten" kan man slippa fläktar om man inte har för många hönor. El i hönshus är känsligt. Armaturer, dosor och element bör vara IP67 och brandsäkert. Bara utanpåliggande ledningar.
Tack för svar. Jag har tänkt mig 9-11 höns och räknade med att de dryga 3kvm skulle räcka?
Menar du att jag inte behöver ha någon luftspalt mellan råspont och isolering i taket? Väggarna får väl en luftspalt i och med spikläkten? Jag ska ha stående panel som jag kommer att måla.
 
Jo i taket behöver du luftspalt eftersom du antagligen kommer att ha en ångtät papp på yttertaket. Spikläkten blir ju en sorts luftspalt, men man brukar få ut läkten från vindduken genom en påsalning på de stående reglarna.
9-11 höns på 3 kvm blir väldigt trångt. Ytan för sittpinnarna blir 1 kvm och för värpredena 0,5 kvm. Även om golvet under är fritt måste du ju kunna röra dig. Jag tror att ett absolut minimum är 5 kvm. 10 kvm kommer inte att upplevas som ett palats. Det bästa är om du kan ha ett förrum där du kan förvara foder, ev sjuka hönor mm.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
U Ursle skrev:
Tack för svar. Jag har tänkt mig 9-11 höns och räknade med att de dryga 3kvm skulle räcka?
Menar du att jag inte behöver ha någon luftspalt mellan råspont och isolering i taket? Väggarna får väl en luftspalt i och med spikläkten? Jag ska ha stående panel som jag kommer att måla.
Jag har drygt 3.5m2 hönshus och har 6 hönor av stor ras och det är duktigt trångt. Kommer troligen bygga ut 3-4m2 till och kanske skaffa 3-4 hönor till. Nu hade jag ett dass jag byggde om, skulle jag bygga nytt skulle jag satsa på 6-7m2 åtminstone. Gärna med ett förrum på 1-2m2 för foder etc. Tänk på att planera smart på höjden!
 
B
Vi byggde runt 10m2 till våra höns. Kanske lite stort tyckte vi i början, men nu finns det en liten del för förvaring av foder/snäckskal, en liten del för kycklingar (eller nån sjuk höna, om det är så), samt övriga delen där hönsen kanhå. Blir bra.

De går inte ut i hönsgården om det är snö, och jordbruksverket brukar ju emellanåt förbjuda höns ute (fågelinfluensa), och så kan jag tycka det är skönt att det inte är så trångt åt dem.

Det är viktigt med tillräcklig ventilation, det blir fuktigt annars.

Finns en del krav på jordbruksverket man kan läsa om, t.ex. storlek på hönsluckan, ljus etc. Finns en del nyttiga byggtrådar på alternativ.nu
 
  • Gilla
Libban
  • Laddar…
Tillägg, bygg så stor hönsgård du kan! Gärna med plåttak på en del. Som sagt har det varit en del restriktioner pga fågelinfluensa och då är det bra med stor utegård och plats där de kan fodras under tak. Våra går ut i alla temperaturer och väder och sover mest i hönshuset. Men man ångrar aldrig att man bygger stort...
 
S swirve skrev:
Tillägg, bygg så stor hönsgård du kan! Gärna med plåttak på en del. Som sagt har det varit en del restriktioner pga fågelinfluensa och då är det bra med stor utegård och plats där de kan fodras under tak. Våra går ut i alla temperaturer och väder och sover mest i hönshuset. Men man ångrar aldrig att man bygger stort...
Ja, jag tänkte ha plåttak över hela utegården. Kommer att göra det lite större också, tur man får lite nytänk här
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dela in hönsgården i sektioner och sätt foder/kålplantor/vinterråg,/något annat lämpligt i några av dem. Kolla t ex på blandningar för gtöngödslin eller täckodling för förslag. Varje gång hönsen flyttar från en sektion in i en med lagom uppvuxen växtlighet så planteras den gamla med något nytt och/eller så får den vila så växterna kommer upp igen.
 
Tänk renlighet! Läs på om röda hönskvalster om du inte vet vad det är, och tänk igenom hur du enklast skulle kunna totalsanera hönshuset om du skulle få in dem. Man kan få in röda hönskvalster oavsett hur noga och renlig man är i hönshuset, och de är helvetet självt att bli av med om de har någonstans att gömma sig. Jag hade plyfa på väggarna där jag fyllt alla springor, skarvar och kvisthål med byggfog och sedan målat med badrumsfärg för att de skulle gå att rengöra med både vatten och rengöringsmedel (höns är ju även på sina bästa dagar inte de renligaste djuren). Det fanns ändå små små mikrosprickor där de små asen kunde gömma sig! Idag hade jag valt formplyfa i väggarna och taket, och varit än mer noggrann med att fylla minsta lilla skavank i ytan.

Jag hade dessutom reden i plast som var lätta att rengöra, och en rostfri hylla under sittpinnen som nattens bajs ramlade ner på. Enkelt att rengöra, och det gjorde att ytan under hyllan blev fri och fräsch kvadratmeteryta!

I övrigt - höns dammar, massor! Fuska inte med att ha rätt kapsling på elen, och köp ett riktigt ex-klassat kamflänselement för uppvärmning.

En sak som jag var riktigt nöjd med var att jag satte tidur på belysningen, då kunde jag enkelt veta att det tändes och släcktes samma tid varje dag oavsett om jag var vaken/hemma eller inte just då.

En annan bra grej jag köpte var en programmerbar lucköppnare jag använde på somrarna. På sommaren behövde inte den isolerade luckan stängas för att hålla någon värme, så då hade jag en enkel giljotinlucka i aluminium som öppnades och stängdes samma tid varje dag. Åter igen - inget dåligt samvete över att jag tagit sovmorgon! Väldigt bra också på hösten / våren då det var kallare ute och det kändes för kallt att öppna innan jag åkte till jobbet, då hade jag tiden för öppning ställd kring lunch så att det hade hunnit värma på lite ute innan de fick gå ut
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
U Ursle skrev:
Hej!
Har aldrig byggt något innan, men tänkte att jag ska få till ett hönshus. Storlek 1,80*1,80. Höjd 2;20 fram och ca 1,80 bak (pulpet tak).
Vill veta om jag tänkt rätt med väggarnas konstruktion. Inifrån och ut har jag tänkt Plywood (konstruktions plywood el furu?), stenulls isolering, vindpapp, spikläkt och panel. Om jag förstår rätt behövs spik reglar för att få luftning mellan. Men hur blir det då med möss?

Sedan behöver jag veta hur jag ska fästa takreglarna som jag tänkt ska ligga på, väggarnas övre reglar.
Behövs någon luftspalt mellan isoleringen och råsponten?
Har tänkt ha plywood inifrån sedan isolering och råspont, på råsponten takpapp och sedan plåt.

Hoppas på lite tips
Kolla på alternativ.nu de har en hönsavdelning med allt du behöver veta om höns och allt runt omkring.
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Kolla på alternativ.nu de har en hönsavdelning med allt du behöver veta om höns och allt runt omkring.
Ja, tack det ska jag. Här var jag mest fundersam över det byggtekniska.
 
Fadai
U Ursle skrev:
Tack för svar. Jag har tänkt mig 9-11 höns och räknade med att de dryga 3kvm skulle räcka?
Menar du att jag inte behöver ha någon luftspalt mellan råspont och isolering i taket? Väggarna får väl en luftspalt i och med spikläkten? Jag ska ha stående panel som jag kommer att måla.
Ska själv bygga 300x180cm för 3-5 höns. Bra att ha utrymme för foder oxå. Värme behövs inte, men isolera bygget hyfsat. El är bra för att kunna hålla vattnet isfritt o ev värmelampa till kycklingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.