7ender
Ska skruva ihop en grind/port. 170-180 cm hög. Det är 102 cm mellan stolparna. Det lutar åt att spjälorna blir 22x120 mm.

Kom gärna med tips vad jag bör tänka på för att få det så stabilt som möjligt.

Räcker det med ett Z att skruva i, eller blir det ännu bättre med en ram (med en diagonal i)?

Offrade en osb för att känna lite på formen:

Två stolpar på altan bredvid trägolv och en lutande OSB-skiva, med utsikt över gräsbevuxen trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En osb-skiva är fäst mellan två vertikala stolpar på en grund av trä, omgiven av ett trädäck och en spaljé, med en gräsyta framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
7ender
För den estetiskt nyfikne så blir dörrbladet vitmålat. Tanken är att ha klätterväxter utanför stolparna och böja till en ställning som ett valv ovanför grinden.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Ska skruva ihop en grind/port. 170-180 cm hög. Det är 102 cm mellan stolparna. Det lutar åt att spjälorna blir 22x120 mm.

Kom gärna med tips vad jag bör tänka på för att få det så stabilt som möjligt.

Räcker det med ett Z att skruva i, eller blir det ännu bättre med en ram (med en diagonal i)?

Offrade en osb för att känna lite på formen:

[bild]

[bild]
Om du ska köra med stående spjälor så räcker det gott med ett "Z".

Jag har ungefär samma dimension på dörren till min vedbod och den är byggd av 45x70-regel och stående 22x120-panel*.
Vedbod med stående gråmålad spjälpanel och tak av korrugerad plåt, byggd vid tegelvägg med reglar av dimensionerna 45x70 och spjälor 22x120 eller 22x95.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


*Edit: de stående kan eventuellt vara 22x95 nu när jag tänker efter.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
7ender
Vilken tur, för det blev ett Z

Byggt och målat underhelgen:
Vitmålad trägrind med svarta hakgångjärn på en trädeck. Består av flera brädor med mellanrum och förstärkning av glesa träreglar i z-format mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte 22x120 mm brädor men fick inte till rätt mellanrum, så fick klyva till 110 mm.
Z:at av gles 28*70...hoppas det inte blir för klent.
Hakgångjärnen 600 mm långa, storleken mindre var 400 mm...kändes tanigt.

Planerar att hänga upp den i morgon.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
7ender
Nästan klart.

Vit målad trädgårdsgrind med trästaket bredvid, nästan färdigställd. En bräda ligger lutad mot grinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit trädgårdsgrind med trästomme på en nybyggd träveranda och grönskande trädgårdsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trägrind med gångjärn monterad på trästolpe bredvid pool, omgiven av trädäck och växter, under en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
7ender
Ska kolla om svarta stolphattar passar bättre.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
K
7ender 7ender skrev:
Ska kolla om svarta stolphattar passar bättre.
Det gör det nog om resterande beslag är svarta.. Svart och imp trä är ju ofta ganska schysst kombo
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Unikt namn
Svarta hattar blir prixken över i.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender
K kniv skrev:
Det gör det nog om resterande beslag är svarta.. Svart och imp trä är ju ofta ganska schysst kombo
Och stolparna är kiselbehandlade, kommer bli snyggt gråa snart. Å andra sidan är ju planen att ha klätterväxter där, och då kommer hattarna inte ens synas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.