Hej!

Vi har tänkt bygga upp en vägg som inte går helt upp i taket för att matcha den lilla vägg som redan finns. Denn vägg ska då stå ut från en yttervägg och vara ca 2,20 m lång och 1,80 cm hög. Tanken är att hänga en stor platt-tv på ena sidan samt gömma sladdar i väggen. Det är parkettgolv nybyggt hus.

Är det någon här som kan berätta hur man ska gå tillväga för att bygga denna vägg och vad för material vi bör använda för att den ska bli stadig. Jag har varit med om många renoveringar och både jag och min sambo är ganska händiga men vi skulle behöva lite vägledning i denna fråga.

Tacksam för svar.

Mvh
Sofia
 
Eller kör 45x70 träreglar, med plywood på sidan där platt tvn ska sitta, och t.ex spån/osb eller plywood om man vill på andra sidan., och limma alla skivorna, sen skruva gips på som vanligt utan lim, limmet hjälper till en hel del.
Problemet man får är att väggen kommer ju inte fästas i taket, så ett smart sått vore ju att från syllen och mot övre regeln dra nå typ av stålband på varje sida av väggen, så då väggen sviktar, så tar nedersta punkten emot och stabiliserar upp vägen lite, detta görs före man satt upp några skivor.
Bygger man väggen på de här sättet kommer den garanterat bli stabil.

Glömde lägga till mot parkettgolvet, då man kanske hellst inte vill skada de så mycket, och inte heller kan skruva i de, då de ska ligga flytande, så undra om inte de skulle funka med en bra dubbelhäftande tejp.

Lycka till !
 
Redigerat:
Köp en tv som inte väger så mycket.
 
Tack! Vi kan skada parketten för vi tänker att vi inte kommer att ta ner väggen och vill nästa göra det så får de fixa golvet själva :) För att den ska bli så stabil som möjligt.

Är det någon som har en idé av vad kostnaden kan bli för detta? dels material och sedan om man skulle ta in en hantverkare vad kan man få betala då?
 
Jag hade kört stomme av 45x70 trä och låtit denn yttersta reglen gå upp till tak och fäst den via en dubb. Stabilare kan det inte blir.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.