Hallå!

Vi har köpt en stor etta och vill dela av rummet. Göra ett sovrum helt enkelt. Först var jag inne på att sätta vägg ända upp i taket och en dörr till detta. Men nu har vi kommit fram till att inte ha någon dörr plus att inte väggen ska gå ända upp i tak på ena sidan om öppningen. Största delen av den blivande väggen. Detta dels för att få in ljus men även luft. Kom på att det blir ju ingen ventilation i rummet om jag sätter hela väggar och dörr.

Men hur gör man för att få väggen stabil utan att fästa något i taket? Den tänkta halvväggens mått är ca 2,2m lång och ca 2,3m hög. 2,6m i takhöjd. Räcker det med att fästa den i golv och vägg?

Sen en grej till... vi kan inte komma fram till om det är snyggast att ha den blivande "hela" väggen strikt mot dörröppningen utan dörrfoder eller om vi ska ha den ca 5cm från dörrfodret....

Mvh Daniel
 
Välkommen till forumet!

Fäster du bara i golv och vägg så kommer det fria hörnet inte att bli stabilt. Du får antingen leva med en ranglig vägg eller så kan du dra upp den yttersta regeln och fästa den i taken.

Lämna en bit från dörren så du inte får väggen precis vid dörröppningen.
 
Tackar!
Okej jag får nog ta yttersta regeln upp till taket.

Men ang placeringen så har jag fått medhåll från flera som tittat att den ska va i linje med dörröppningen. Eller iofs så är det ju ingen vanlig dörröppning utan mer ett ca 40cm djupt valv.
 
Du kan ju annars mura upp väggen med lättbetong. Det borde väl bli stabilare? Har aldrig själv mura med lättbeton men det ska tydligen vara tämligen enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.