Hej!
Är en glad amatör som tänkte ge mig på att bygga min första altan. Den kommer bli cirka 50 m2 och vara omkring en halvmeter hög. Problemet är dock att det går ledningar till jordvärme, vatten och el på olika ställen på gavelsidan (där jag markerat med grönt i bifogad bild). Har ingen aning om placering och djup. Har nyligen köpt huset. Marken är dessutom ganska hård och kompakt där. Hur kan jag göra om jag inte vågar, vill eller orkar gräva ner plintar 70 cm ner i marken? Kan jag lägga ram- och regelverket på dubbla ihopmurade eller konstruktionslimmade betongblock som jag grundar med ett par decimeters grävning och grus/makadam i botten? Kanske blir svårt att få det stabilt och framförallt i samma höjd? Kanske inte lyckas beskriva det så bra men tar tacksamt emot hjälp och tips på hur jag kan bygga en snygg och stabil altan på utmarkerad plats (se bilder). En liten bonus är att det dessutom går en trappa ner till källaren just vid
gaveln så den måste byggas in eller runt på något sätt…

Flygbild över hus och trädgård med markerad yta i grönt där altan planeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husets gavelsida med markeringar för planerad altanbygge runt källartrappa och jordvärmeledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Perfekt läge för marksten istället. Passar bra till er hustyp oxå ,vågavägrasvennebananaltan!
 
  • Gilla
FamTDL
  • Laddar…
Det första du gör är att ta reda på var det nedgrävda finns.
Sen andas du och kollar igenom det som är viktigt på huset en gång till.
Nu har du bott i huset ett tag, vet på ett ungefär vad som kan påverka byggandet av en ev uteplats och hunnit flytta runt utemöblerna för att se var det bör stå i förhållande till hus, trädgård, grill etc.
Sen håller jag iofs med föregående talare och eftersom det är i markplan behöver den inte lika dominerande i storlek.
 
  • Gilla
FamTDL
  • Laddar…
A
Ledningskollen.se kan vara till nytta ibland
 
  • Gilla
FamTDL
  • Laddar…
För att mjuka upp tidigare svar så förstår jag att man vill komma igång men jag har kikat på tillräckligt många hus nu för att tycka att man bör vänta med altanen. Att ha en skarv mitt på bara för att de var tvungna att göra något under altanen är inte särskilt snyggt. Att bygga altan och sen inte ha råd med eller orka nödvändiga reparationer är inte så bra.
Sen ser vi ganska många trådar här på forumet om hur man vill bygga ut ytan, lägga tak, ha spabad, inglasning etc och det mesta av det blir lättare om man har en plan för det från början. Tycker man att en inlastning vore praktiskt så dimensionerar man för det och sen när råd, lust eller ork inträffar så är det bara att bygga.
Rent praktiskt så är ett altanbygge i större storlek också något som är lättare när man gjort några mindre projekt och något så när lärt sig hur man fungerar under projekt och hur man gör rent hantverksmässigt. Att gå och titta på halva altanen och undra varför den ser dålig ut i förhållande till andra halvan egtersom man först då förstått jur man gör är inte kul.
Sen har jag min personliga syn på träaltaner, och då speciellt uppbyggda sådana, men det är bara en åsikt bland många.
 
  • Gilla
FamTDL
  • Laddar…
Min står på trädgårdsplattor, funkar bra hos mig. Ingen tjälskjutning och den är fortfarande rak efter några år. Valde att vänta något år med altanen för att marken skulle sätta sig efter dränering och se hur den rör sig.
Hur blir det med jordvärme om du bygger altan över? Tappar du inte isolering från snön om du bygger altan över?
 
  • Gilla
FamTDL
  • Laddar…
J JLov skrev:
Min står på trädgårdsplattor, funkar bra hos mig. Ingen tjälskjutning och den är fortfarande rak efter några år. Valde att vänta något år med altanen för att marken skulle sätta sig efter dränering och se hur den rör sig.
Hur blir det med jordvärme om du bygger altan över? Tappar du inte isolering från snön om du bygger altan över?
Bor rätt långt söderut i landet så jag tror inte att tjocka snötäcken är allt för vanligt här nere, men vad vet jag. Har precis flyttat hit :rofl:
 
Kan tillägga att själva jordvärmeslingan ligger nedgrävd en bra bit ut på åkern så det är bara slang till/från pannan som påverkas av altanbygget.
 
Z z_bumbi skrev:
För att mjuka upp tidigare svar så förstår jag att man vill komma igång men jag har kikat på tillräckligt många hus nu för att tycka att man bör vänta med altanen. Att ha en skarv mitt på bara för att de var tvungna att göra något under altanen är inte särskilt snyggt. Att bygga altan och sen inte ha råd med eller orka nödvändiga reparationer är inte så bra.
Sen ser vi ganska många trådar här på forumet om hur man vill bygga ut ytan, lägga tak, ha spabad, inglasning etc och det mesta av det blir lättare om man har en plan för det från början. Tycker man att en inlastning vore praktiskt så dimensionerar man för det och sen när råd, lust eller ork inträffar så är det bara att bygga.
Rent praktiskt så är ett altanbygge i större storlek också något som är lättare när man gjort några mindre projekt och något så när lärt sig hur man fungerar under projekt och hur man gör rent hantverksmässigt. Att gå och titta på halva altanen och undra varför den ser dålig ut i förhållande till andra halvan egtersom man först då förstått jur man gör är inte kul.
Sen har jag min personliga syn på träaltaner, och då speciellt uppbyggda sådana, men det är bara en åsikt bland många.
Jo, jag börjar landa i att ta in proffshjälp för att konsulta och fixa själva grunden. Skruva trall och finsnickra lite fixar jag själv utan problem :D
 
B
Brukar vara 1dm grop och trädgårdplattor som många altaner byggs på.

Grundläggning till altan brukar vara enklast möjliga. Och det är det du kommer få, om du inte kräver att det ska hålla för spabad, väggar tak osv.

Sätter det sig lite efter några år så är det domkraft under och kila in en liten kloss...

Här kan du få lite tips på avstånd mellan plattor, dimensioner med mera
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-ute/

Följer man guider brukar de föreslå att man ska gräva ner till frostfritt o gjuta plintar. Finns speciella spadar för att gräva för plintar. Jobbigt men säker metod.
 
  • Gilla
FamTDL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.