Jag planerar att bygga ett grund, platta på mark med Alba-element som skall vara grund för en kall källare i ett suterängplan. Ovan källaren med höjd 2,2 m, som jag tänkte bygga med 29 cm Leca, skall ett fritidshus från Västkuststugan om 78 kvm ställas i maj.

Det vore skönt att få grundet och källaren på plats innan vintern kommer, så detta arbete är klart till våren. Dessutom är det kanske lättare att få tag på en bra grundbyggare och murare till ett bra pris i höst jämfört med i vår.

Nu har emellertid Västkuststugans leveransen av bygglovsritningarna dragit ut på tiden och jag skulle tro att bygglov beviljas tidigast i slutet av oktober.

Är det för sent att göra grund och källare i höst? Tomten ligger på Yxlan i Stockholms norra skärgård. Finns det någon som har några bra rekommendationer på grundbyggare och murare i området?


 
Frågan är väl om det går att mura lecan då om det nu blir minusgrader (utan vinterbyggsåtgärder typ tält, värmining etc). Vi har just gjort klar lecamurningen och kämpar nu mot klockan (el rättare sagt termometern) att få upp lättbetongmurningen som helst inte ska göras under 5 plusgrader.
mvh
stenhus05
 
Ok, jag trodde att det skulle vara möjligt att mura under +5 om man använde frostskyddsmedel i murbruket.

Hur lång tid tar det att mura en leca-vägg. Jag har hört att man hinner ca 1,5 kvm på en timme i genomsnitt, är det rimligt?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.