Kollar man på Nätet så verkar det i USA vara extremt poppis att bygga grejer av vita PVC-rör i dimensioner runt 1 tum.

Det verkar ju väldigt smidigt att såga och borra i PVC och sen limma ihop delarna.

Men här hemma verkar det vara rätt svårt att hitta såna delar. Visst finns det, t.ex. butiker för trädgårdsdammar eller akvarier, men med tanke på den typen av butiker så gissar jag att priserna där är betydligt högre än om det hade sålts på Biltema eller Jula.

Varför är det så ovanligt i Sverige och är det nån som har tips på inköpsställen med låga priser?

Jag har googlat lite och dammbutiken.se verkade vara ett ställe med rätt stort sortimen och vettiga priser, dock hade de bara grå rör, inte vita. (Det spelar mig inte så stor roll, bara en reflektion.)
 
Vill du ha vita rör får du gå till centraldammsugaraffären istället.... Annars är dammbutiken dit man vänder sig för pvc-rör.
 
Nerre skrev:
Varför är det så ovanligt i Sverige och är det nån som har tips på inköpsställen med låga priser?
Tja, varför är väl för att dessa rör är godkända (med limskarvar) för att bära tappvattnet i USA och här är de de inte. Här är det PEX som gäller om det handlar om ledningsvatten.

Så marknaden saknas här, och därför så säljs de inte i någon utsträckning. Tillgång och efterfrågan helt enkelt.

Men Amerikanerna de slöjdar ju ihop både ett och annat kul. Inte tu tal om det, så det vore roligt att kunna köpa dem här för ungefär samma pris som i USA.
 
Vi har ju iofs VP-rör i Sverige, men de är ju klenare och det jag saknar mest när man börjar kolla på alternativ är ju T-kors och +-kors. Rör finns ju många olika sorter, det är kopplingsdelarna som är kruxet.
 
32 mm vita avloppsrör ?
 
+gf+ (georg fischer) har ju gråa plaströr för limning, vvs-grossister har dem gf.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ah, +GF+ såg jag på en massa ställen men trodde det var en rörtyp:)
 
Mats skrev:
32 mm vita avloppsrör ?
De är mycket klenare än de amerikanska grejjorna. Ett amerikanskt PVC-rör kan man utan vidare göra en pilbåge av.

[video=youtube;yNAaAVqKWq0]https://www.youtube.com/watch?v=yNAaAVqKWq0[/video]

Jag tror inte det skulle gå något vidare med ett 32mm avloppsrör? ;)
 
  • Gilla
RilleRock och 1 till
  • Laddar…
Vafan, nu vill ju jag också veta var man kan få tag i amerikanska PVC-rör! :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
VP-rör är från början detsamma som PVC-rör. VP betyder vinylplast och vinyl är ett annat ord för PVC (polyvinylklorid). Men eftersom PVC är ett miljömässigt dåligt material (gifter vid produktionen samt att det bildar dioxiner vid förbränning) försöker man numera byta ut det mot andra plaster utan klor. Det finns alltså "VP-rör" på marknaden som kan vara både av PVC eller andra plaster. De som inte är av PVC brukar betecknas halogenfria (klor är en halogen).

Det är väl alltså inte särskilt sannolikt att PVC-rör i tjockt gods någonsin kommer att börja säljas på Biltema.
 
Nu behöver det väl iofs inte vara PVC, men det jag önskar är billiga plaströr och kopplingar som kan användas för att bygga grejer av.

Visst kan man bygga av trä om man vill, men att t.ex. bygga ett litet växthus/tält (ex. för färsla kryddor) av PVC-rör verkar ju oändligt mycket smidigare och tål fukten bättre.

För att inte tala om ifall man vill bygga nån slags sprinkler-grej. Billigare och enklare att bygga av PVC-rör än att köra med kopparrör och kapillärdelar.
 
Åååh, nu såg jag att de (i USA) har staket-delar av PVC också, t.ex. "stolpar" på 4x4 eller 6x6 tum (d.v.s. "fyrkantrör" av PVC) som man borde kunna bygga mycket kul av!

http://www.homedepot.com/b/Lumber-Composites-Fencing-Vinyl-Fencing-Vinyl-Fence-Posts/N-5yc1vZc3ld

Jag tänker ju nu då på när vill bygga nåt ihåligt, t.ex. nån kanal för luft eller vatten. I Sverige hittar man ju nästan bara runda rör där (det finns rektangulära ventilationsrör men de är ju bara 55x110mm).
 
Hästhagar byggs (av de som har råd) av vita plaströr för att hästarna inte ska skada sig om de sparkar bakut.

Kolla även med plastgrossisterna, tex Jan O Mattson.

Protte
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.