Jag ska bygga en form där det ska gjutas en platta till ett blivande garage.Tänkte köra lågbudget och skippa L-element och istället snickra ihop en egen form. Kan man använda råspont? Får jag loss den när betongen torkat? Någon annan som kört liknande snikvarianter?
 
Om du sätter den hyvlade sidan mot betongen får du nog loss den.Är du orolig kan man olja in brädorna innan gjutningen.
Fredrik
 
Det funkar utmärkt, se till att ha tillräckligt med stöd bakom så att råsponten inte böjs utåt. Kör den släta sidan inåt så lossar de lätt. (som Fredrik Å sade)
 
Redigerat:
Formplyfa är inte så galet dyrt annars, och det blir garanterat snyggare än råspont.
 
OSB ger en lite strukturerad yta på betongen och funkar bra för en engångsgjutning. Formplyfa håller för många gjutningar men kostar ju då också.

Protte
 
Ok, hyvlade sidan mot betongen så är saken biff verkar det som. Även utan någon olja alltså?
(shit vilket bra forum detta är.Har ni inget liv eller??? ;-)
 
  • Gilla
Jonny Hylander och 1 till
  • Laddar…
Fredric1 skrev:
(shit vilket bra forum detta är.Har ni inget liv eller??? ;-)
Inte på måndagar.
 
  • Gilla
SebBergö och 3 till
  • Laddar…
Fredric1 skrev:
Ok, hyvlade sidan mot betongen så är saken biff verkar det som. Även utan någon olja alltså?
(shit vilket bra forum detta är.Har ni inget liv eller??? ;-)
nej vi har blivit livegna, på eventuell ledig tid får vi arbeta.

angående råsponten så kommer det att bli en randig yta i betongen efter skarvarna och lite olika tjocka brädor.
Ditt val om du vill ha det så eller så får du putsa betongen.

Protte
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Skulle man inte kunna täcka träet med fuktspärrplast? Den bör väl lossna lätt och jämna ut små hack i råsponten/osb samt lämna träet i samma skick som innan gjutning. Plasten bör även gå att återanvända tycker jag.
 
Nissepisse skrev:
Skulle man inte kunna täcka träet med fuktspärrplast? Den bör väl lossna lätt och jämna ut små hack i råsponten/osb samt lämna träet i samma skick som innan gjutning. Plasten bör även gå att återanvända tycker jag.
Sett det göras på det viset, så det går. Häfta fast mot formen kanske?
Eller om plattan ska isoleras, att man ställer isoleringen mot formsidan och gjuter fast den direkt?
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Ta bort formen dagen efter gjutningen så kommer det gå kanon...OSB eller råspont kvittar....men glöm inte att ta många bilder så du kan visa upp vad du pysslar med....
 
  • Gilla
Simsu och 2 till
  • Laddar…
Nissepisse skrev:
Skulle man inte kunna täcka träet med fuktspärrplast? Den bör väl lossna lätt och jämna ut små hack i råsponten/osb samt lämna träet i samma skick som innan gjutning. Plasten bör även gå att återanvända tycker jag.

Jo det kan man men varje litet veck kommer att synas. Att få plasten helt slät är omöjligt, alltid drar det åt något håll.
Jag lånade en mycket sliten form och la plast på men alla veck och bubblor syns, betong är tydligen inte så tungt / plast så mjukt att det slätar ut sig.

OSB var mera lättjobbat och sedan åkte den betongiga skivan på tippen.

Protte
 
Man behöver inte ens ha spontat virke, funkar lika bra men vanliga brädor. Då får man oxå det här brädmönstret som kan se i gamla källartak tex.

viktigt dock att ha reglar utanpå ifall formen blir hög.
sen behöver du 1"x4" längst ner samt stolpar att slå ner.

reglarna återanvänder man till bygget senare. Även brädorna går att använda, har själv återanvänt snart allt virke från min form.
 
moonlightfarmer skrev:
viktigt dock att ha reglar utanpå ifall formen blir hög.
sen behöver du 1"x4" längst ner samt stolpar att slå ner.
Kan du utveckla detta lite, tack? Antar att du menar att "reglarna" ska vara stående att fästa sponten mot. Hur menar du att 1" x 4" ska användas?
 
Nu är detta en glesform men principen är densamma.
Man lägger en 1"x 4" platt på marken som man ställer råspontluckorna på. Den kan vara längre än vad som behövs sen ytterst(till höger i bild) slår du ner en 1"x 4" som du spetsat lite. Sen snedsträvar du till överkant form enligt bilden.

Du börjar med att rikta(ställa den rätt) formen i nedkant genom att slå fast den vertikala 1" x 4" till vänster i den liggande 1" x 4" sen riktar du överkant med passet och slår fast snedsträvan. Enklast o köra med blankspik; de är lättare o dra ur sen. Man behöver inte slå ner skallen på spikarna helt heller.



Det går åt mycket bräder, jag köpte två paket direkt av sågen när jag började.

6885_img_0191_small_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.