Hej!

Vi har ju haft helt klart för oss att vi ska bygga ihop vårat nya garage med gaveln på huset. MEN, nu har vi en fundering...
Plattan vi ska gjuta efter alla konstens regler, kommer den att röra sig i förhållande till huset?
Vi har krypgrund på huset, och jag antar att den har "satt" sig efter 80 år. Nu är frågan om man måste gräva ned sig djupt där plattan ska vara, eller räcker det med 350mm för grus, isolering och betong?
Vi funderar ju om tjälen kan få plattan att röra sig, eller blir det ingen tjäle under en isolerad platta med dränering?
Det är grusmark där plattan ska vara...
 
  • garage_bh.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt det där, när man bygger mot befintlig byggnad...
Du bör kontakta en sakkunnig expert inom området så att det blir korrekt redan från början.
Dock så brukar ju en isolerad platta inte röra sig nämnvärt utan däremot kan marken intill röra sig men det gör ju å andra sidan husets oxå...
Husets grund kan möjligen röra sig, men precis som du skriver så borde det satt sig efter 80 år... ;)

Lycka till!
 
Ja, nu har vi pratat med en expert på kommunens byggkontor.. Han sa som du, att en isolerad platta inte ska röra sig speciellt mycket av tjälen.. Men han rekomenderade att vi inte skulle gjuta ihop plattan med grunden på huset, utan lämna lite avstånd IFALL det rörde sig lite.. För att undvika sprickor.. Sen sa han att man skulle gå ut med isoleringen en halvmeter utanför plattan oxå. Något sådant har jag inte sett på någon byggbeskrivning eller byggbilder här på forumet? Men det kanske inte behövs om man använder isolerade kantelement? Den bilden han visade var det inte isolerade ytterkanter på plattan.
 
Hej

Jag byggde ihop mitt garaget med huset förra sommaren. Jag lejde bort jobbet med plattan för att vara säker på att det blev riktigt gjort. De gjorde en isolerat platta med kantelement. Ingen isolering utanför plattan, inget mellanrum mella hus och platta.

Nu har garaget bara stått en vinter, men jag har inte haft några problem. Huset är från 1940.

//Johan
 
Intressant... Vet du om plattan sitter fäst mot huset eller grunden på nåt vis?? eller om den står "löst utan mellanrum?
 
Vi valgte en annen løsning: la plattan 2 meter ut fra huset og lagde bjelker fra den til huset slik at eventuell bevegelse i plattan ble minimal ved huset. Se bilder i linken underst (tilbygget Eiksmarka 1993)
 
puppe skrev:
Intressant...  Vet du om plattan sitter fäst mot huset eller grunden på nåt vis?? eller om den står "löst utan mellanrum?
Hej

Vi byggde ju plattan med hjälp av kantelement. Den del som är mot huset har inga kantelement. Huset fick vara "kantelement". Naturligtvis är plattan tjockare även mot huset. 2 dm betong som bildar en kantbalk runt plattan. Den är inte förankrad i huset på något sätt.

//Johan
 
Hej

Lägger med ritningen på mitt garage.

//Johan
 
  • Garage.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bidd@:

Det var ju en bra lösning.. Jag har tyvärr inte samma möjligheter. Det är bara 7 meter till tomtgränsen, så jag bygger redan på gränsen på vad som är tillåtet.. Det blir ca 1,2 meter kvar till grannen, och gränsen är ju 1 meter (om man har grannens tillåtelse).
 
Johan:

Något jag märkt sen jag började bli aktiv på detta forum, är ju att det finns lika många olika lösningar som det finns projekt! Men det var ju intressant att du kunde skippa kantelementen mot huset.. det tål att funderas på. Om inte annat så blir det ju billigare! ;).
 
Hej Pubbe

Jag håller med dig om att det finns en massa olika lösningar här på forumet. Mitt garage står också 1,2 meter från granntomten.

//Johan
 
I Norge kan vi bygge på tomtegrensen (med samtykke), dvs. at takutstikk ikke kan gå over grensa og at evenuelt snø som faller av taket kommer på egen tomt. Vi har på nåværende garasje bygget på grensen med hjørnet (takutstikk) og holder snøen på taket (snøstoppere).
 
Anledningen till att man isolerar utanför vanligen en 600mm bred isolerskiva(markisolering) är att inte marken utanför plattan skall röra sig.
Dvs. man vill undvika att kälen skall gå ända in mot plattan...
När jag byggde mitt garage så isolerade jag ut från plattan för att tex undvika att infarten rör sig just framför portarna, där isolerade jag fö. 1200 mm ut...

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.