Vad ska man tänka på?
Kostnad för komplett garage utöver det jag redan har?

Har tillgång till grävmaskin (gratis)

Har 2 betongblock 6*6 kvm/ vardera! Vad skall jag tänka på innan de läggs på plats i förarbetet?

Har just nu 400kvm virke+ det som är på nuvarande garaget (som skall rivas i förmån för dubbelgarage o det har 30år i nacken)

Det nya garaget skall få dragen fjärrvärme uppvärmning, (med husets inkoppling)

Har elektriker o rörmokare i släkten.

Ngn som vet ungefär vad det kan komma o kosta att fördigställa ett sådant här bygge utöver det vi har, saknar isoleringsmaterial, rör o el grejerna o dyl??


/ oerfaren (än så lääbge på detta område)
 
Att svara på det är som att svara på hur långt är snöre är :)
Det krävs mer fakta om hur stort garage du ska bygga, antal portar, dörrar, fönster osv.
 
Det ska bli iaf minimum 36kvm! Plats för 2 bilar, med EN dubbelgarageport, fönster kommer göras av plexiglas (mot gården så inte barnen kan krossa den med div. bollar odyl), o en ytterdörr!

Har rivit ut allt på insidan, hittat kraftigt murkna reglar som är borta nu. Luftar ut nuvarande fukt som finns kvar. Kommit fram till att 2 väggar skall sparas 2 st skall rivas inkl taket (reglarna i taket kommer bli grunden till kommande altanbygge :D). Upptäckte att garaget från början var byggt av vitt mexi tegel precis som huset, men blivit täckt med plank ist. Dessutom hade fuktskadorna uppstått precis där vattenburna element tydligen suttit från början, men bara blivit urkopplade i förmån till el element, antagligen för att det läckte o dom tidigare ägarna inte ville laga skadan!! >:/ Bilder på framskridningen kommer.
 
Hej

Ska bygga garage nu framöver och min budget är 200 000, men det är å andra sidan på 88m2 dvs nästan 3 ggr så stort som ditt.

Men tanke på att du nu ska återanvända massa saker så känns det inte som att det kan kosta så mkt pengar.

Största kostnaden i mitt bygge blir nog pre-fab takstolar.
 
jag ligger i startgroparna för 75 kvm. Budget på 300 000, och den ser inte ut att hålla. 300 mm Isolerad platta med golvvärme. 200 mm väggar, prefab takstolar och kantelement samt tegeltak.
 
Håller på och färdigställer mitt garage på 78m2, förberett för övervåning (44m2).
Är uppe i ~250000:- nu, då saknas det 6st OSBskivor, 18st gips, spackel och remsa till alla väggar, färg till golv, väggar och tak.

Takstolar brukar inte bli så dyrt, iaf om man jämför med att köpa virke och spika ihop dom själva vill säga.
 
henke_tidsoptimist skrev:
Hej

Ska bygga garage nu framöver och min budget är 200 000, men det är å andra sidan på 88m2 dvs nästan 3 ggr så stort som ditt.

Men tanke på att du nu ska återanvända massa saker så känns det inte som att det kan kosta så mkt pengar.

Största kostnaden i mitt bygge blir nog pre-fab takstolar.
Färdiga takstolar till mitt 7,2x11,8 landade på 12000:- inkl. frakt. Och det är inte min största kostnad... (Hade jag gjort det själv hade de kostat 9600:- exkl. spik och plåtar.)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.