Har en stooor lada som är tillbyggd och i just tillbyggnaden så har jag tänkt att bygga ett varmgarage på ca 40kvm.Själva väggarna på tillbyggnaden står på betongsulor som har lagts på bara backen så det är lite som en torpargrund kan man säga.Nu så vill jag ju gjuta en platta därinne så hur ska jag gå tillväga då för att få till det hyfsat bra iaf.Behövs det tex bygglov för att gjuta en platta i en redan befintlig byggnad tex och hur löser jag isoleringen mellan ladugårdsväggen som är timmerstockar ca 30 cm tjocka till den nya garageväggen osv.Största bekymmret för mig är just nu plattan som jag inte riktigt vet hur jag ska iordningställa på ett bra sätt.Betongplintarna är ca 30cm höga och sen kommer syllen.Ladugårdsväggen vilar på stenar som grund.Tacksam för lite hjälp om det finns någon som är rätt så kunnig på det här.:confused:
Ska väl tillägga att marken består av jord med duk och sen krossad komprimerad betong ca 60-80 cm och sedan 10 cm finkrossad asfalt då tillbygget har varit kallgarage hitills.
 
Låter som du bara kan gjuta inuti den befintliga grunden, men lägg upp några bilder så får du mycket bättre svar.
 
Joo ska ta och kila ut och ta lite bilder tänkte jag idag :)
Fast mest intressant just i skrivande stund är om det behövs bygglov till betonggolvet eller inte?
Får väl ringa o höra med kommunen i veckan annars men det brukar vara en massa telefonkö så det går nästan banne mig fortare såhär med all kunskap som finns här på nätet :)
 
Redigerat:
Bygglov tror jag inte behövs...
Ang isolera...eftersom det verkar finnas gått om plats så kanske du kan bygga garaget som en separat del som står någon dm ifrån bef yttervägg....
 
Försök att gjuta in under syllen så huset står på golvet annars så blir det problem om någon del sjunker.

Protte
 
IMG_20140413_080603.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte världens bästa bild men nåja det får väl duga så man hoppas ni ser iaf.Till vänster är den befintliga ladan med sten som grund och sen kommer betongplintarna som kallgaraget står på.Betongplintarna är ca 2,5 - 3 m per sektion och som har blitt över från pålningar men funkar fruktansvärt bra som grund då dom väger en hel del å fortfarande sedan ca 7 år så har inte väggar eller plintar flyttat på sig.
Så nu till det roliga!Hur tycker ni att man bäst ska göra ett garage inne i byggnaden med gjuten platta och isolera garaget?
 
Beroende på hur mycket isolering du vill ha under plattan så kanske du får gräva ner ett par decimeter för att inte plattan ska hamna för högt upp. 200 mm isolering är inte fel. Padda ordentligt och lägg gärna ett lager flis innan du lägger på cellplasten.

Borra och injektera fast armeringsjärn runt om i pålkapen som sedan gjuts in när plattan blir gjuten.
 
Tänkte faktiskt som du gör Mackkan men sen funderade man ju på om inte det blir fel eftersom pålarna kan ju trots allt få för sig att röra på sig och då spricker ju hela plattan.En tanke jag hade var att gjuta en platta med nån cm kvar till pålarna och sedan isolera därimellan med nån form av skum eller asfaboard eller något annat för då är ju inte plattan bunden till pålarna fast jag är ingen expert på grunder utan vill gärna ha lite förslag så man gör det rätt utifrån situationen som är nu.
 
Ja det finns ju en lite hårdare typ "brandskiva" man kan ha som avskiljare t.ex. Har du hyffsad värme på året runt ska du inte behöva oroa dig för tjälen. Du har ju ett tjockt bärlager under dessutom.
 
Bind ihop plattan och pålavkapen så bra det bara går, inte en chans att ett kantrande avkap ska kunna spräcka golvet, före går armeringen av.

OM avkapen kantrar då har du mycket större problem.

Protte
 
Hehe det är sant Protte.Skulle avkapet dra iväg ja då j*vlar har man bekymmer men gubbarna man pålar med sa att det är vääääldigt lite risk att det gör det för de har tydligen själva byggt kallgarage av gamla avkap och skulle någon dra iväg så står ju väggarna på dom andra pålarna.
Efter lite funderande så känns det som att borra o binda ihop plattan trots allt känns vettigast och man får ett relativt snyggt golv och som sagt tjälen är nog inga bekymmer då det är mycket kross o annat och framförallt är det riktigt hårt i backen då tunga fordon har huserat därinne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.